27 maart ZwembadBranche Congres

4 social media tips die je niet moet geloven

Regelmatig spreek ik op congressen over de kansen en mogelijkheden van social media. Vaak krijg ik dan na afloop vragen van deelnemers over ‘dingen die ze zeker (niet) moeten doen’. Ik proef daarin ook veel ruis. Er wordt heel veel advies gegeven over social media. Het meeste is goed bedoeld, maar social media is nu eenmaal geen ‘exact science’ en staat dus geheel open voor eigen interpretatie. Daarom 4 social media tips die ik vaak hoor waar ik het totaal niet mee eens ben en natuurlijk ook waarom!

  1. Je moet iedere dag iets plaatsen
    Kwaliteit en timing gaan altijd boven kwantiteit op social media. Het doorlopend bombarderen van volgers met informatie zorgt ervoor dat juist niemand meer van je bericht opkijkt. Sterker nog; Facebook heeft tegenwoordig de algoritmes zo ingericht dat dit soort berichten juist minder voorkomen in de tijdslijn van volgers.
    Het gaat juist om relevantie naar de lezer toe. Je kan beter 1 relevant bericht per week plaatsen dan 7 niet relevante berichten. Het kwaliteitsgevoel van de lezer wordt daarmee hoger en de kans op het delen en daarmee meer exposure is groter.
  2. Alles is altijd meetbaar
    Tot in zekere mate zijn op social media veel dingen meetbaar, maar lang niet alles. Conversie blijft bijvoorbeeld nog steeds een lastige. Een klik naar een website is bijvoorbeeld prima te meten, meer de conversie van die specifieke klik is niet altijd betrouwbaar te meten.
    Uiteraard is het zo goed mogelijk meten van de impact van social media belangrijk, maar staar jezelf daar niet op blind. Net zoals bij advertenties in tijdschriften of op TV is de impact niet altijd volledig meetbaar maar is die wel voelbaar. En daar draait het uiteindelijk om!
  3. Je kan social media niet automatiseren
    Natuurlijk moet je hier voorzicht mee omgaan, maar een slimme vorm van automatiseren van social media is zeker mogelijk. Met name het inplannen van berichten is een prima manier om te zorgen dat er op specifieke momenten iets wordt geplaatst terwijl je misschien niet direct achter een computer of smartphone zit. Vooral rondom gezette tijden en dagen zoals feestdagen en bijzondere evenementen kan het handig zijn om berichten te automatiseren.
    Belangrijk is vooral dat er wel wordt gereageerd. Als er een reactie wordt gegeven moet je wel zorgen dat je er bovenop zit en er in ieder geval vanaf weet. Het aanjagen van reacties met een eigen reactie werkt namelijk uitermate goed om de interactie op gang te brengen!
  4. Dit social media netwerk blijft bestaan
    Niet is zo vluchtig als een social media netwerk. Zes jaar geleden hadden de gemeente Almere en de ABN AMRO kantoren op Second Life, vijf jaar geleden had iedereen nog de mond van van MySpace, drie jaar geleden moest ik mensen nog overtuigen dat Hyves ten dode was opgeschreven door de komst van Facebook en inmiddels zien we al de eerste tekenen dat het gebruik van Facebook ook terugloopt.
    Het belangrijkste is om daar te zijn waar de klanten ook zijn. Zet daarom niet in op één netwerk maar maak van een social media strategie meer een denkwijze die op meerdere netwerken toe te passen is. Een goede strategie moet prima op zowel Facebook, Hyves, LinkedIn en Twitter toegepast worden. De implementatie per netwerk is meer tactiek.
  5. Je moet trouwen met social media
    Even kijken of iedereen nog oplet…deze tip moet je juist WEL geloven! Social media wordt vaak gezien als experiment en daardoor te kort goed toegepast doordat er opeens andere prioriteiten of doordat het resultaat niet direct zichtbaar is. Maar social media heeft tijd nodig om te groeien voordat je de vruchten ervan kan plukken.

    Het is essentieel dat social media onderdeel wordt van de dagelijkse routine net zoals we dat bijvoorbeeld met nieuwere communicatietools als e-mail hebben leren doen. Je hoeft niet de hele dag constant te Twitteren of Facebook berichten te plaatsten, maar zorg dat je het constructief een aantal keer per dag of per week doet en blijft doen. Vaak wordt social media gebruikt als een soort ‘one night stand’, terwijl je met social media moet trouwen om het een eerlijke kans te geven!

Remco Bron heeft passie voor nieuwe technologie en adviseert organisaties over het effectief gebruik van internet en social media. Wil je reageren op zijn column? Dat kan via Twitter @remcobron of gewoon ‘ouderwetsch’ via remco@somanythoughts.nl.


advertentie

Aquatickets