Zwemmen als medicijn tegen de rollator

Met het ouder worden treden er belangrijke veranderingen op in ons skelet, de spieren, het bot en de gewrichten. De hoeveelheid spiermassa neemt af: bij jong volwassenen is de spiermassa gemiddeld 50% van het lichaamsgewicht, bij 70 tot 80 jarigen is dit gedaald tot 25%. Naarmate je ouder wordt, lopen spierkracht en spierfunctie terug. Sarcopenie heet dit verschijnsel. De ernst wordt alleen zwaar onderschat.

Chronische ziekten
Door sarcopenie neemt de kans toe op het ontwikkelen van chronische ziekten zoals obesitas en diabetes type 2. Onze spieren nemen ongeveer 80% van het totaal aan glucose op uit ons bloed. De hoeveelheid spiermassa is dus van belang bij de capaciteit die het lichaam heeft om suikers te verwerken. Naarmate we ouder worden vermindert ons vermogen om de bloedsuikerspiegel te reguleren en vormt daarmee een belangrijke factor die bijdraagt aan het ontstaan van insulineresistentie en diabetes type 2 op hogere leeftijd.

>> Lees ook: Gewoon een uurtje zwemmen wordt heel bijzonder

Verjongen door te bewegen
Bij gezond ouder worden is behoud van spiermassa en botmassa daarom van groot belang. Bewegen bevordert de spieraanmaak en vergroot daardoor spiermassa. Als mensen flink bewegen, neemt het aantal verouderingscellen af. Het lijkt erop dat ook verouderende mensen van een jaar of zestig, zeventig door een intensief sportprogramma van een paar maanden, voor elkaar kunnen krijgen dat er verouderingscellen afbreken. Ook gewone oude cellen verdwijnen. Jongere, vitalere cellen blijven dan over. Daarmee kun je dus wel stellen dat het belang van bewegen groot is. Vooral zwemmen is dan voor ouderen een goede manier om te bewegen. Veel minder blessuregevoelig en ook bij lichamelijke klachten eerder en langer vol te houden.




Variodeck