‘Zwemles, een investering voor je leven!’ maakt Nijmeegse kinderen zwemvaardig

Zwemvaardigheid is voor kinderen van levensbelang, zo vindt de Gemeente Nijmegen. En om de daad bij het woord te voegen heeft men het project ‘Zwemles, een investering voor je leven!’ geïnitieerd. “Alle basisschoolkinderen zwemvaardig van school af, dat is ons streven”, zo benadrukt Thijs de Mulder, buurtsportcoach van Nijmegen.

Zwemdiploma’s bleef achter

In 2012 is het schoolzwemmen afgeschaft in Nijmegen. Reden was dat al veel kinderen hun diploma hadden, waardoor men de noodzaak van schoolzwemmen niet zo groot vond. Daarnaast vonden scholen dat het schoolzwemmen te veel lestijd kostte en dat een te groot deel van het budget opgaat aan vervoer. In 2012 bleken nog maar de helft van de scholen mee te doen aan schoolzwemmen. Voor veel zwembaden -helaas- heel herkenbaar. Maar al snel bleek dit niet zonder gevolgen was, het aantal zwemdiploma’s bleef achter. De Mulder: “Dit was natuurlijk niet de bedoeling. Nederland is een waterrijk land, zwemvaardigheid is van groot belang voor kinderen. En met de grote rivier de Waal vlakbij ook zeker belangrijk voor de kinderen van Nijmegen.”

>> Lees ook: ‘Doen gemeenten het schoolzwemmen de das om?’

Zwemfonds

Na het afschaffen van het schoolzwemmen wordt het Zwemfonds opgericht. “Voorheen kon je het jeugdsportfonds besteden aan zwemmen of sporten, veel ouders kozen dan voor het laatste. Door het invoeren van het zwemfonds is er nu ook een fonds om te leren zwemmen. Naast het Zwemfonds kan er ook nog een beroep worden gedaan op het reguliere Jeugdsportfonds om te sporten.” Dit geldt dus alleen voor kinderen die het anders niet kunnen betalen. Om te zorgen dat deze kinderen gebruiken maken van het zwemfonds gaat men de scholen langs. “Wij vragen de docenten of zij weten welke kinderen in aanmerking komen voor het zwemfonds. Vervolgens kunnen deze kinderen na schooltijd leren zwemmen in de zwembaden in Nijmegen.” Daarnaast heeft de gemeente Nijmegen een intensieve campagne gevoerd om de zwemvaardigheid onder de aandacht te brengen. “Wat we vooral ook belangrijk vinden, is dat ouders alerter worden en zo eerder het belang inzien van een zwemdiploma. Door financiën beschikbaar te stellen en ouders beter te informeren en te faciliteren met zwemles hopen we de spreekwoordelijke drempel te verlagen.“

Zwemvaardigheid toegenomen

Beiden is niet zonder resultaat, zo laat De Mulder weten. “We merken dat het aantal kinderen dat zwemvaardig is toeneemt en dat ouders meer doordrongen zijn van het belang van leren zwemmen.” Wat volgens De Mulder daar tevens aan heeft bijgedragen is dat men naast het reguliere basisonderwijs ook kinderen van het het speciaal basis onderwijs heeft benaderd. “Vanwege goede resultaten in het basisonderwijs en signalen bij het (speciaal) voortgezet onderwijs hebben wij samen met het voortgezet onderwijs ook arrangementen voor deze oudere kinderen ontwikkeld”. Voor beide groepen is de stap om te leren zwemmen vaak groot. Voor kinderen met een rugzakje is het lastig omdat zij extra aandacht nodig hebben en voor de kinderen van het voortgezet is het lastig omdat zij eigenlijk niet met jonge kinderen willen leren zwemmen. “Gelukkig kunnen we hen nu op maat zwemles geven. Je merkt meteen dat de kinderen van het voortgezet onderwijs het enorm waarderen nu zij alleen met leeftijdgenootjes lessen. Al met al genoeg reden voor de gemeente om er mee door te gaan.”




EasySwim Pro