Vernieuwingsconcept binnen het zwemonderwijs van start

Beter inzicht in hoe kinderen zich ontwikkelen, heeft geleid tot nieuwe vormen van zwemonderwijs. Een van die nieuwe vormen is ervaringsgericht zwemonderwijs. Bij ervaringsgericht zwemonderwijs streeft de zwemonderwijzer ernaar dat kinderen zich met plezier ontwikkelen en dat die ontwikkeling per kind optimaal is. Tijdens een congresdag voor betrokkenen in de zwembranche op dinsdag 10 mei wordt dit nieuwe lesconcept geïntroduceerd.

Bij ervaringsgericht zwemonderwijs wordt aandacht geschonken aan de initiatieven die kinderen zelf nemen, een rijk ingerichte omgeving en een inlevende dialoog van de zwemonderwijzer. Het is afgeleid van het wereldwijd verspreide ervaringsgericht onderwijs. Welbevinden en betrokkenheid staan centraal en dat zorgt ervoor dat niet het aanbod, maar de manier waarop de kinderen reageren, leidend is. Marcel van Herpen, projectleider bij het expertisecentrum ‘Duurzaam opvoeden en ontwikkelen’ en ‘ErvaringsGericht Onderwijs Nederland’ is hoofdspreker tijdens de congresdag en betrokken bij de ontwikkeling van deze nieuwe vorm van zwemonderwijs.

Het nieuwe lesconcept staat centraal tijdens de congresdag van de Week van het Zwemonderwijs, waar zwemonderwijzers uit het hele land bij elkaar komen in Congrescentrum Papendal. Groot hoogtepunt van de congresdag is de uitreiking van de award ‘Zwemonderwijzer van het jaar 2011’.

Van 7 tot en met 14 mei 2011 is het de ‘Week van het Zwemonderwijs’. Tijdens deze week vraagt de zwembranche aandacht voor het belang van leren zwemmen en het vak ‘zwemonderwijzer’. De Week van het Zwemonderwijs is een initiatief van het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ, kennisinstituut van de zwembranche.