Van leren zwemmen naar samen groeien: zwembaden de onbenutte schakel
Het onderwijs en de kinderopvang kampen met groeiende tekorten, terwijl veel sport- en beweegprofessionals juist versnipperd werk hebben. Het Mulier Instituut onderzocht in opdracht van de Human Capital Agenda Sport (HCA Sport) hoe samenwerking tussen sport, onderwijs en kinderopvang kan helpen om beide problemen aan te pakken. Recent verscheen het…
Spelenderwijs: spelen in de wereld van morgen
Wat is spel eigenlijk? Het lijkt een simpele vraag, maar achter dit alledaagse begrip schuilt een wereld van betekenis. In deze column verkent Jaap Verhagen, schrijver van het boek ‘Kracht van een speelse Geest’, hoe spel niet alleen plezier brengt, maar ook bijdraagt aan creativiteit, ontwikkeling en veerkracht. Waarom spelen…
Dag van het kind: als één kind niet gelukkig is, is niemand gelukkig
Op moederdag antwoordde ik vroeger steevast op de vraag wanneer het kinderdag is, dat het elke dag kinderdag is. Maar gisteren was het echt zover: ‘Internationale Dag van het Kind’. Een dag waar het kind centraal staat en ouders hun kinderen cadeaus geven. Dat laatste vertel ik er thuis even…
Herinvoering schoolzwemmen van de baan
Afgelopen vrijdag liet staatssecretaris Vincent Karremans weten dat schoolzwemmen niet wordt verplicht. Hij noemt het programma te kostbaar en te tijdrovend voor scholen, waar volgens hem de focus moeten liggen op basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Dit besluit volgde op het rapport ‘Een slag slaan voor zwemveiligheid’, waarin SEO Economisch Onderzoek…
‘De kracht van een speelse geest’ – waarom spelen niet alleen voor kinderen is
We groeien op met het idee dat spelen iets voor kinderen is. Zodra we volwassen worden, nemen werk, verplichtingen en verantwoordelijkheden het over, en lijkt er nauwelijks ruimte voor speelsheid. Maar wat als juist die speelse geest ons kan helpen om creatiever, gelukkiger en zelfs succesvoller te zijn? In De kracht…
De gevaren van overschatte zwemvaardigheden en het belang van risicoherkenning
Het behalen van een zwemdiploma wordt door ouders vaak gezien als het definitieve bewijs dat een kind veilig is in het water. Maar Kristine De Martelaer benadrukt dat dit een misverstand is. Kinderen kunnen dan technisch zwemmen, maar veel ouders realiseren zich onvoldoende dat dit niet automatisch betekent dat hun kind…
Opstaan en doorgaan!
Onlangs las ik ‘Veerkracht is een Leerkracht!’ van Marcel van Herpen waarin hij aandacht vraagt voor de ontwikkeling van veerkracht in de opvoeding en het onderwijs. In het voorwoord schrijft hij: ‘Door onze individuele benadering in opvoeding en onderwijs vandaag de dag, bestaat het gevaar dat wij onze jeugd onvoldoende…
STAP-budget vernieuwd: 28 februari nieuwe ronde
Sinds 1 januari 2022 is het niet meer mogelijk om bij de aangifte inkomstenbelasting de scholingskosten af te trekken. Scholing en ontwikkeling wordt sindsdien gestimuleerd middels het STAP-budget, een subsidieregeling van maximaal 1.000 euro per jaar dat iedere twee maanden beschikbaar komt. Maar het liep niet helemaal zoals het zou…
Animo Daily Mile neemt af: ‘Maak een prioriteit van bewegen in het onderwijs’
Blije en fittere kinderen door 15 minuten per dag (hard)lopen op school, dat is wat de daily mile wil bereiken. Het concept is redelijke eenvoudig en makkelijk toe te passen. De impact kan enorm zijn – niet alleen de conditie van de kinderen, maar ook hun concentratieniveau, stemming, gedrag en…
Zoveel mogelijk ‘Gezonde Scholen’: het zwembad kan helpen!
Een gezonde leefstijl, waaronder voldoende sporten en bewegen, is een belangrijke voorwaarde voor het welzijn van kinderen en jongeren. Het kan zelfs leiden tot betere schoolprestaties en minder schooluitval op latere leeftijd. Bewegen is dus goed, meer bewegen is uiteraard nog beter. Volgens de Nederlandse Sportraad, Onderwijsraad en de Raad…
