23 april ZwembadBranche Dag Belgie

Social media trends 2021

2020 was ongetwijfeld een bizar jaar. Er is veel gebeurd en veranderd. Ook op het gebied van social media. Nu gebeurt dat natuurlijk ieder jaar, het online landschap is heel dynamisch en gaat makkelijk mee met de trends. De coronacrisis zorgde echter voor een aantal opmerkelijke veranderingen in hoe wij social media gebruiken. Het is voor de social media strategie voor 2021 daarom goed om te weten wát in 2021 de trends op het gebied van social media zijn. De Social Media Monteur legt er vier aan je voor die zeker de moeite waard zijn!

  1. Remixen
    TikTok is er heel populair mee geworden: het remixen van bestaande content en content van gebruikers, zoals het filmen van een dansje op een al bestaand nummer. Hier liggen dan ook zeker mogelijkheden. Denk aan een challenge waarbij je in korte tijd allerlei handgebaren moet uitvoeren die te maken hebben met zwemles of met zwemmen in het algemeen (snorkelen, duiken watertrappelen). En nog leuker: andere video’s kunnen in een eigen video worden gebruikt door te reageren of mee te zingen met de andere video. Zo kan je samen video’s maken, zonder bij elkaar te zijn. Ideaal voor nu.
  2. Nostalgia marketing
    De naam zegt het al een beetje, nostalgia marketing werkt op het gevoel. Het terugkijken naar gelukkige tijden, zoals momenteel de ‘pre coronatijd’. Nu alles zo anders is, is er een hang naar ‘vroeger’ toen voor velen alles een stuk beter was. Ook als het gaat om zwemmen kun je het gevoel van hoe het was voor corona verwerken in je marketing. Neem je zwemfans even mee in de tijd dat je ongestoord met elkaar kon genieten van een duik in het water, want ooit kan dat natuurljk gewoon weer.
  3. Lees ook: Inhaak kalender 2021. En vandaag is het? Blue Monday!


    Ben jij op zoek naar een leverancier van LED verlichting voor in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



  4. Conversational marketing
    Deze vorm van marketing is heel geschikt voor social media. Het draait hier om de conversatie, de interactie tussen jou en je doelgroep. Deze vorm van contact is speciaal in een tijd waarin je elkaar niet zo makkelijk kan ontmoeten. Echte gesprekken voeren en niet alleen maar zenden. Het gesprek aangaan met je (potentiële) klant, zal enorm worden gewaardeerd.
  5. Old school marketing
    Sommige trends komen, gaan en zien we nooit meer terug. Sommigen gaan…en komen niet alleen terug in beeld, maar blijken ook weer succesvol. Dat zien we bijvoorbeeld met email marketing en voice. ‘Vroeger’ belden we veel met de telefoon, nu is het vaak een tekstbericht. Maar het geluid doet weer zijn intrede, de voice-tweet komt eraan en ingesproken berichten (zoals in Whatsapp) worden steeds populairder. Een mooie manier om jouw doelgroep precies dat te laten hóren wat interessant voor hen is.

Met dank aan Social Media Monteur, een onderdeel van New Media Brains.