Recreatieve profiel is kracht van Mosaqua

Zwembad Mosaqua in Gulpen moet zich in de toekomst vooral gaan richten op plezierzwemmers. Voor ruim 86% van de bezoekers van het subtropisch zwembad is recreatief zwemmen de belangrijkste reden om het bad te bezoeken. In 2008 werd Mosaqua circa 217.000 keer bezocht. De meeste bezoekers kwamen uit de regio. Daarnaast waren er ook veel toeristische bezoekers.
Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau ZKA Consultants & Planners uit Breda in opdracht van de gemeente Gulpen-Wittem. Binnen de gemeente was er behoefte aan inzicht in de huidige lokale en regionale marktbehoefte aan recreatief zwemmen, de positie van Mosaqua hierin en de potentiële marktbehoefte aan recreatief zwemmen in de toekomst. De gemeente Gulpen-Wittem heeft naar aanleiding van de onderzoeksresultaten een raadsvoorstel geformuleerd. In dit raadsvoorstel geeft de gemeente aan dat ze willen meegaan in de onderzoeksresultaten van ZKA. Zo willen ze onder andere kiezen voor renovatie waarbij rekening wordt gehouden met de behoeftes van de bezoekers die komen voor recreatief zwemplezier. Het voorstel wordt op 9 juli in de gemeenteraad besproken.
ZKA adviseert zwembad Mosaqua te kiezen voor een combinatie tussen een recreatiebad en indoor en outdoor (water)speeltuinen of een formule met alleen een indoor (water)speeltuin in combinatie met een recreatiebad. Het buitenbad moet dan gesloten worden om de ruimte optimaal te gebruiken.
Uit het rapport blijkt dat zwemmen de belangrijkste sport in Nederland is, maar de markt relatief verzadigd is. Dit vraagt van Mosaqua meer in te spelen op specifieke behoeften van bezoekers. Mosaqua krijgt de komende jaren te maken met een dalend bezoekerspotentieel, een beperkter aantal jongeren en veel meer ouderen. Het zwembad moet door het vergrijzende, ontgroenende en afnemende bezoekerspotentieel op nieuwe strategieën en formules inzetten. Bijvoorbeeld door ondanks de afnemende bezoekersaantallen meer omzet te genereren: een langere verblijfsduur, meer bestedingen per bezoek en/of een hoger marktaandeel binnen de zwembadmarkt in de regio Heuvelland.
Mosaqua is voor een belangrijk deel afhankelijk van het buitenbadbezoek, wat de exploitatie extra kwetsbaar maakt. Op lange termijn is een overweging noodzakelijk of het buitenbad nog wel rendabel is en of dit bad onderdeel moet uitmaken van een nieuwe formule.

(Bron: ZKA Consultants & Planners)


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij het automatiseren van processen in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.