Online succes is geen toeval

Een leuke tekst en een mooi plaatje of een gave video op je social media kanalen plaatsen en klaar! Appeltje, eitje toch? Heel veel mensen denken dat dit alles is, wat nodig is voor veel likes en volgers. Maar wat als dit niet het geval is. Heb je zo je best gedaan, maar geen succes? Anita Lussenburg van de Social Media Monteur, schreef er een blog over.

Online strategie

Het gebeurt soms dat het ene filmpje of die ene post inderdaad ‘viral’ gaat. In de meeste gevallen is dat echter niet het geval en moet je behalve goede content hebben, gewoon heel hard werken aan het opbouwen van je community, het crossmediaal versterken van je online vindbaarheid en het volgen van een online strategie. Online succes is namelijk geen toeval en je kunt het zelf sturen. Voorop staat dat je moet weten wat je met jouw boodschap wilt bereiken en wie jouw doelgroep is. Als je dat weet kun je gestructureerd aan de slag. Hieronder zie je een schema dat elke fase heel goed weergeeft, hoe je doelen bepaalt en je resultaten meet. Belangrijk is om goed te snappen in welke fase jouw zwembad, -school of -vereniging zich bevindt. Wordt jouw content gezien? Doet het iets met je volgers? Komen ze in actie? Of heb jij zelfs ambassadeurs die jouw merk onder de aandacht brengen? Geloof me, dat kost echt even tijd en vraagt behoorlijk wat discipline.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij het automatiseren van processen in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.




Bron: Social Media Monteur

Aan de slag en volhouden

Ritme, regelmaat, de juiste (zoek)woorden (hashtags), je beelden bewerken tot de juiste afmetingen per kanaal, taalgebruik afstemmen op je doelgroep en het social media kanaal waarop je publiceert, het juiste moment om je bericht te plaatsen. Er komt zoveel bij kijken. En dan natuurlijk het monitoren, meten en analyseren van de resultaten. Je kunt zo verschrikkelijk veel leren van je eigen online activiteiten (en die van anderen) en gelukkig kun je je online marketing ook snel bijsturen als dat nodig is. Tenslotte is het belangrijk om slim gebruik te maken van de mogelijkheden van het betreffende social media kanaal, Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube, ze hebben allemaal weer andere mogelijkheden en knopjes.

Koester je ambassadeurs

Natuurlijk is het het allerbeste als iemand anders jou aanbeveelt of zijn of haar positieve ervaringen deelt. Dat is natuurlijk zoveel krachtiger dan wanneer je zelf roept dat jij de beste bent. Maar je moet vertrouwen verdienen van je ambassadeurs, en daar ook heel zuinig op zijn. Ben je het je trouwens bewust dat jouw werknemers heel trouwe en goede ambassadeurs zijn? Vrijwel in alle gevallen zijn ze trots op waar ze werken en de job die ze er doen. Voor hen én voor jouw merk kan het een enorm positieve uitstraling hebben als zij dit delen op hun social kanalen. Alhoewel je ze daar soms een beetje bij moet helpen met de juiste content.


advertentie

XS2 voor Zwembaden