Minder thuis snacken? Zo doe je dat

Al 3 weken wordt er niet gezwommen: geen workout in het water, geen baantjes zwemmen. Al 3 weken blijven we zoveel mogelijk thuis. Het ritme van veel Nederlanders is verstoord. De verleiding om minder te bewegen en meer te eten is groot. Even een tussendoortje, even wat snacken, iets bij de koffie en thee. Het is ook niet makkelijk om elke keer ‘nee’ te zeggen tegen alle verleidingen om je heen, zeker niet in een vertrouwde omgeving waar alles net even wat beter smaakt. Afzien van snacken kost het ook wilskracht, en die voorraad is niet eindeloos. Logisch dat je op een gegeven moment voor de bijl gaat. Fit.nl heeft wat tips om de verleiding makkelijker te kunnen weerstaan.

Zonder na te denken

Veel keuzes die we maken vinden onbewust plaats. Wat en hoeveel we snacken komt vaak voort uit gewoontegedrag. Je drinkt in het zonnetje een kop koffie met lekkere koekjes. Je gaat gezellig ontbijten met croissants en zoete broodjes. Je hebt een snoeppot naast de computer staan. Of je gaat ‘even’ Netflixen om je favoriete serie verder te kijken en je trekt een zak chips open en misschien gaat de frituur ook even aan. Ongemerkt gaan er zo veel meer calorieën in dan je zou willen.

Maak je omgeving minder verleidelijk

Om te voorkomen dat je -zonder dat er je erg in hebt- ongezonder gaat eten nu je uit je ritme bent en waarschijnlijk meer thuis, is het zaak om je omgeving minder verleidelijk in te richten zodat je minder snel geprikkeld wordt om te snacken. Zo verklein je de kans om impulsief iets lekkers te pakken, omdat er niks meer zomaar voor het grijpen ligt. Door het jezelf makkelijker te maken hoef je niet steeds ‘nee’ tegen jezelf moet zeggen. Laat de omgeving je juist helpen om gezóndere keuzes te maken.

Tips om minder je omgeving minder verleidelijk te maken

  • Zet een fruitschaal op tafel, met verschillende soorten fruit of groente zoals radijsjes en snacktomaten.
  • Zorg er het liefste voor dat je überhaupt geen snacks in huis hebt. Heb je toch snoep of koekjes in je buurt, berg deze dan op in een ondoorzichtige trommel. Zo verklein je de kans dat je er steeds iets van pakt. Je wilt snacks dus uit het oog en buiten handbereik houden.
  • Als je wel een snack neemt, laat het omhulsel op tafel liggen. Zo heb je beter door hoeveel je snackt gedurende de dag.
  • Je aanrecht is opgeruimd en snackvrij. Hoe meer eten zich in jouw zicht bevindt, hoe meer je er waarschijnlijk van zult eten.
  • Houd ook je auto snackvrij; ook hier ligt gedachteloos eten op de loer. Je bent immers druk met autorijden.
  • Ban snoep en snacks uit je werkomgeving.
  • Zet een flesje of een glas water in je zicht, bijvoorbeeld op je bureau.
  • Eet geen snacks uit een zak.

FIT.nl is een platform voor fitness, afvallen en voeding. Een team van deskundigen houd je op de hoogte met artikelen en deelt oefeningen en recepten voor een fitter leven.




Variodeck