Tip voor de formatie: geld voor schoolzwemmen goed voor nu én later

Gisteren was het Prinsjesdag en door de wissel van de wacht die aanstaande lijkt, leek deze van minder belang dan anders. Wat kan een kabinet dat wacht op zijn opvolging nu eigenlijk nog doen? Toch lees ik overal dat dit zeker niet het geval is. Onze demissionair minister van Financiën benadrukte gisteren ook bij De Wereld Draait Door dat het echt een ‘beleidsrijke Miljoenennota’ is. Rijk in iedergeval want het schijnt goed te gaan met Nederland en dus valt er ook wel wat te verdelen. Verwacht wordt dat de werkloosheid volgend jaar daalt naar het laagste punt sinds 2008 en dat de economie gaat groeien met 2,5 procent. Maar waar gaat dat geld heen?

Sport en bewegen…?

De koopkracht neemt voor veel mensen toe, er gaat meer geld naar de verpleegzorg, het salaris van de basisschoolleraren gaat omhoog, er wordt geïnvesteerd in duurzaamheid. Allemaal goede ontwikkelingen dat zal ik niet ontkennen, maar ik lees niks over sport en bewegen. In deze tijd van toenemende kosten voor de gezondheidszorg toch zeker geen onbelangrijk onderwerp. Het is natuurlijk bekend dat bewegen gezond is voor de bevolking en goed voor het huishoudboekje van van met Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Je zou dus wel wat extra geld verwachten in de Miljoenennota om het bewegen te stimuleren.

Lees ook: Bewegingsonderwijs te duur? Lekker gaan zwemmen!

Jong geleerd, oud gedaan

Te makkelijk gedacht? Hoewel dit misschien een hele lastige en kostbare kwestie lijkt, is het antwoord toch niet zo ingewikkeld. Het Mulier Instituut heeft onderzoek gedaan naar het ‘Effecten van bewegingsonderwijs op sport- en beweeggedrag op latere leeftijd’. En wat blijkt? Vrouwen die bewegingsonderwijs vroeger leuk vonden, blijken twintig jaar later vaker te sporten dan vrouwen die de gymlessen minder leuk vonden. Voor mannen is dit verband minder sterk, maar geldt wel dat een negatieve gymervaring negatief werkt op het sporten op latere leeftijd. Daarnaast laat literatuuronderzoek zien dat niet alleen het plezier in de gymles, maar ook de hoeveelheid bewegingsonderwijs een positieve invloed heeft op de hoeveelheid matig-intensieve fysieke activiteit twintig jaar later.

Bewegen? Schoolzwemmen

Het onderzoek onderstreept dus het belang van de gymles op zich en van het plezier dat de gymles teweegbrengt voor het latere sport- en beweeggedrag. Investeren in sport en bewegen in het basis- en het middelbare onderwijs is dus cruciaal. Het is winst voor niet alleen een gezonde jeugd, maar ook een gezond leven. Belangrijk is dan wel dat kinderen het als leuk ervaren. Dat lijkt mij zeker niet ingewikkeld. Helaas zie ik niets terug in de Miljoenennota over het bewegingsonderwijs, hoewel ik niet uitsluit dat ik erover heen gelezen heb, en ik zou daarom ook heel graag dringend willen verzoeken aan de mannen aan de onderhandelingstafel voor ons nieuwe kabinet: voer het schoolzwemmen weer in! Kinderen kunnen zo bewegen, dat is al goed natuurlijk, de zwemvaardigheid neemt toe en ze zullen het gegarandeerd als leuk ervaren. Dit betekent dat zij later ook meer zullen bewegen: win-win-win! Soms kan het zo simpel zijn…

Klik hier om het onderzoek ‘Effecten van bewegingsonderwijs op sport- en beweeggedrag op latere leeftijd’ te downloaden.




Piscine