Een vakbeurs bezoeken? Doet u het of doet u het niet..

De redenen waarom ondernemers een beurs bezoeken lopen sterk uiteen. U wilt als ondernemer algemene informatie opdoen of misschien bent u juist wel op zoek naar gerichte informatie. U kunt gaan om nieuwe of bestaande relaties te ontmoeten. Of uw voornemen is om gericht zaken te doen. In alle gevallen is een beursbezoek interessant en feit blijft: ondanks de sterke opmars van Internet is er nog steeds geen medium dat persoonlijker is dan een beurs. Maar een goede voorbereiding is daarbij cruciaal, want uw tijd is schaars. Dus: hoe, wat en waarom?

Waarom?
Uw voorbereiding begint met de vraag of een beursbezoek wel of niet noodzakelijk is. Belangrijke vraag is dan ook: wat is het doel van uw beursbezoek? Wanneer u op zoek bent naar veel verschillende contacten is het bezoeken van een beurs een goede optie. En wilt u ter plaatse goed kunnen vergelijken tussen aanbieders en een order plaatsen dan is een beurs ook zeker een geschikt middel. U kunt echter steeds beter producten vergelijken via Internet en in een veel kortere tijd bij de beste leverancier uw order plaatsen. Het opvragen van brochures, folders en catalogi van verschillende aanbieders is ook een optie. Maar wilt u persoonlik iemand spreken, is het efficiënter om een dag naar de beurs te gaan en daar de leveranciers te ontmoeten. Hebt u gelijk alles op een rijtje. Uiteindelijk is het ook goed om te bedenken dat beurzen slechts een onderdeel vormen van een totale informatiemix. Naast het bezoeken van een beurs kunt u zich inlezen in vakbladen. U kunt seminars, workshops of congressen bijwonen. Het voordeel van een beurs is echter dat u verschillende doelen tegelijk kunt bereiken. Bovendien kunt u bij het bezoeken van een beurs tegen dingen aanlopen waarvan u het bestaan niet wist.

Wat?
Nu u duidelijk heeft waarom u een beurs gaat bezoeken is het ook belangrijk om te weten welke beurzen u gaat bezoeken. Nederland kent een groot aanbod aan (vak)beurzen die voor u interessant kunnen zijn. De kunst is daarom om de juiste te selecteren. Het kan helpen om een aantal vragen in kaart te brengen. Per beurs kunt u zich afvragen of u daar de juiste relaties gaat ontmoeten zowel qua bezoekers als exposanten en of u de juiste informatie kunt ophalen. Want wie is de doelgroep, welke exposanten staan er, is er een interessant raamprogramma, wat is de opzet van de beurs? Het is bijvoorbeeld niet aan te raden om een beurs te bezoeken als kleine ondernemer terwijl het gros van de exposanten gericht is op grote ondernemingen. Welke beurzen relevant zijn voor u, kunt u alleen maar zelf bepalen. Er zijn wel enkele vuistregels die u kunnen helpen bij het beantwoorden van de vraag of u de betreffende beurs moet bezoeken.

Waar uw klanten, uw concurrenten en uw belangrijkste leveranciers rondlopen, daar moet u als ondernemer aanwezig zijn
Niet alle bedrijfsthema’s zijn voor uw bedrijf even belangrijk
Kleine beurzen zijn niet altijd minder aantrekkelijk dan grote

Hoe?
Nadat u de voor u relevante beurs geselecteerd hebt, bent u nog niet klaar met uw voorbereiding. Sterker nog, nu begint het pas. U wilt via uw beursbezoek uw doelstelling bereiken en bovendien uw bezoek zo nuttig en aangenaam mogelijk maken. Om niet te verdwalen, de juiste mensen te spreken en inzicht te krijgen in het raamprogramma is het handig een aantal aandachtspunten in acht te nemen. Bedenk van tevoren wat er speelt binnen uw onderneming op de korte en lange termijn. Wilt u nieuwe diensten aanbieden, producten aanschaffen, uitbreiden? En welke stands zijn daarvoor geschikt om te bezoeken. In vakbladen vindt u bijvoorbeeld veel informatie over exposanten en noviteiten. Wat het thema is van de beurs en hoe het raamprogramma eruit ziet. Beurzen hebben vaak een thema wat tot uitdrukking komt in de aan de beursgekoppelde seminars, workshops en congressen. Het programma is zo afgestemd dat u uw beursbezoek prima kunt combineren met een of verschillende programmaonderdelen. Daarnaast kunt u de beurscatalogus of de website raadplegen. Tevens sturen beurzen ook vaak nieuwsbrieven. Een goed en goedkoop middel om precies te weten waar en wanneer de beurs plaatsvindt en wie er staat. Soms geven bedrijven ook al een voorproefje van beursprimeurs. Soms kunt u voordat de beurs start een afspraak maken voor een bepaalde dag en een bepaald tijdstip. Maak hier gebruik van, want dit voorkomt dat men u op het moment dat u toevallig bij de stand bent niet te woord kan staan. Houdt ook vooral rekening met de routing. Voor u het weet bent u alleen maar aan het rondlopen zonder een tevreden gevoel aan het einde van de dag. Er zijn verschillende manieren waarop u uw route kunt bepalen. Op de beursplattegrond staan de exposanten afgebeeld, zodat u snel kunt zien welke stands waar staan. Sommige vakbladen publiceren verschillende routes voor verschillende onderwerpen. In wezen verzorgen zij dus een deel van uw voorbereiding. En het is zeker handig om na te denken over de tijd die u nodig heeft. Misschien is het wel beter om een overnachting te boeken om de volgende dag met frisse energie u ronde af te maken. Hotels zijn ten tijde van een beurs zeer snel volgeboekt. Zorg er dus voor dat u tijdig reserveert. Transport naar buitenlandse beurzen is kostbaar en een hoop geregel. Brancheorganisaties en vakbladen organiseren soms gezamenlijk vervoer vanuit Nederland. Handig en goedkoop. Nog goedkoper is natuurlijk ingaan op een uitnodiging van een exposant.

Tot slot: veel beurzen bieden bezoekers de mogelijkheid om zich reeds voor aanvang van de beurs te registreren. Indien deze mogelijkheid bestaat en u zeker weet dat u naar de desbetreffende beurs toegaat, is het aan te bevelen dit te doen. U hoeft dan niet in de rij te staan en kunt elke beursminuut optimaal besteden. Weet u zeker dat u uw beursbezoek efficiënt besteedt, want tijd is natuurlijk kostbaar. Maar bovenal is het ook leuk om door een goede voorbereiding thuis te komen van een interessante vermakelijke dag waarbij u veel nieuwe inspiratie heeft opgedaan.

(Bron: www.digi-profs.nl)

 
 Variopool