Begeleiding als vak: zo omarm je nieuw talent

De zwembranche snakt naar nieuwe aanwas: enthousiaste studenten die het vak willen leren. Deze stagiaires wil je met open armen ontvangen, de kneepjes van het vak bijbrengen en laten ervaren hoe mooi het werken in deze branche kan zijn. Maar in de praktijk is het vaak anders. Het begeleiden van stagiaires wordt er regelmatig ‘even bij’ gedaan. Een gemiste kans, vinden Nicolette Smale en Sabrina Miedema. Beiden zijn ervan overtuigd dat stagiairs -en ook nieuwe collega’s- die niet goed worden begeleid eerder uitvallen of de branche teleurgesteld verlaten. En dat is niet nodig. Met hun energie, ervaring en expertise laten zij zien hoe het potentieel van ieder nieuw talent wel kan worden benut.

Krachtige tandem

Tijdens ons gesprek valt de passie van Nicolette en Sabrina meteen op. Hun missie om de begeleiding van stagiaires naar een hoger niveau te tillen is duidelijk en doordacht. Nicolette weet, als freelance zwemonderwijzer en teamleider met 25 jaar ervaring en een eigen adviesbureau gericht op alles rondom organisatie en communicatie van de zwemlessen, precies wat er speelt op de werkvloer, terwijl Sabrina, docent, mentor en loopbaanbegeleider op het MBO Sport en Bewegen en als eigenaar van haar eigen trainingsbureau, de uitdagingen vanuit het onderwijs door en door kent. Samen vormen zij dan ook een krachtige tandem waarin opleider en leerbedrijf elkaar versterken. Hun visie op stagelopen zet aan tot nadenken: het kan en moet anders.


Ben jij op zoek naar een leverancier voor zwemlesmaterialen? 👉 Klik hier.



Lees ook: Maar ja, we hebben geen tijd hè?

Visitekaartje

Op de vraag waarom beide vakgenoten deze training zijn begonnen, weet Nicolette de urgentie meteen treffend te verwoorden. “Stel je voor, je staat aan de badrand, het werk stapelt zich op, en er komt nog een stagiaire bij. Je zegt ja, want hoeveel tijd kan het nu écht kosten? Voor je het weet, zit je klem. Zonder een heldere visie en een goed plan vooraf is de kans groot dat het niet goed gaat.” Volgens Nicolette is dit niet altijd een kwestie van onwil. “Veel collega’s zien echt wel het belang ervan in, maar het vraagt tijd en energie en dit wordt vaak onderschat.” Sabrina ziet dat het vanuit haar vakgebied ook beter kan. “Docenten zijn lang niet altijd betrokken bij de match tussen de student en het leerbedrijf en daarna is er weinig contact. Terwijl het juist cruciaal is dat studenten op de juiste plek komen om goed in de praktijk te kunnen brengen wat jij ze in de klas allemaal hebt geleerd.” Sabrina en Nicolette zien het ontbreken van structuur en een duidelijk begeleidingsplan als kern van het probleem. Zonder dit wordt het voor opleider, begeleider en stagiair lastig om er een succes van te maken, waarbij Sabrina benadrukt dat het verder gaat dan een stagiair de praktijk laten ervaren. “Uiteindelijk geef je als leerbedrijf ook een visitekaartje af voor je vak en het zwembad zelf. Wat je wil is dat na afloop iedereen trots kan zijn: de opleider die een student goed heeft voorbereid op de praktijk, het leerbedrijf dat nieuw talent met enthousiasme heeft verwelkomd, en de student die een leerzame en inspirerende tijd heeft gehad.” Zelfs als een student uiteindelijk voor een andere branche kiest, is Sabrina trots. “Praktijkbegeleiders vinden dat vaak zonde, maar dan profiteert een ander van wat je diegene hebt geleerd. We leiden uiteindelijk voor elkaar op. En wie weet keert iemand later weer terug in de zwembranche.”

Lees het hele interview met Nicolette Smale en Sabrina Miedema in ZwembadBranche #96


advertentie

Cleopatra