Mark Zuckerberg wil meer betekenisvolle sociale interactie. Oftewel updates van vrienden en familie, in plaats van bedrijven. Dit liet hij weten in een Facebookpost afgelopen week. Het platform is ooit begonnen om mensen bij elkaar te brengen en contact met elkaar te houden. Maar volgens Zuckerberg zijn de Facebook-tijdlijnen in de afgelopen jaren overvol geraakt met vooral berichten van (bedrijfs)pagina’s, waardoor persoonlijke berichten ondergesneeuwd raken. En daar gaat Facebook nu iets aan doen.
Wat verandert er?
Persoonlijke berichten krijgen in de komende maanden meer prioriteit en publieke content (posts van pagina’s) is straks minder vaak te zien op tijdlijnen. Het wordt dus moeilijker om op te vallen met een bedrijfspagina. Door deze verandering wordt het bereik van een bedrijfspagina kleiner, zal de ‘watch time’ van de video’s dalen en het aantal doorklikken naar een website afnemen. Content moet voortaan meer gericht zijn op ‘betekenisvolle sociale interactie’.
Engagement bait: wat mag niet?
Maar let op: vragen om likes, shares, reacties en tags mag niet meer. Facebook straft ‘engagement bait’ sinds kort hard af. Wat kun je dan beter dus niet doen? Oftewel: wat valt volgens Facebook precies onder engagement bait?
- Vote baiting: vragen om met een ‘like’ of een ‘love’ ergens op te stemmen.
- React baiting: vragen naar een specifieke actie, zoals liken als je het ergens mee eens bent.
- Share baiting: share-acties initiëren om iets te kunnen winnen.
- Tag baiting: vragen om vrienden te taggen in een reactie op een bericht.
- Comment baiting: vragen om een specifieke reactie in de comments
Lees ook: Social media crisis? Geen paniek..!
Wat mag wel!
Je gebruikt nu je Facebook-bedrijfspagina om jouw verhaal te delen en volgers naar jouw website te lokken. Maar persoonlijke content wordt dus belangrijker dan postings op een bedrijfspagina. Wat moet je doen om evengoed succesvol gebruik te maken van Facebook?
- Het wordt nu nog belangrijker dat mensen het verhaal vertellen. Bijvoorbeeld door de medewerkers. Vraag of jouw medewerkers de posts zoveel mogelijk willen delen, uiteraard wel fijn als hun achterban behoort tot de beoogde doelgroep…
- Of de post conversaties uitlokken wordt dus essentieel. Wanneer er onder een post conversaties ontstaan tussen mensen, kan Facebook je wel eens goed gezind zijn en je voorrang geven. Dit is overigens niet hetzelfde als het taggen van vrienden door volgers.
- Delen, delen, delen. Facebook wil ‘back to their roots’ en weer meer een persoonlijke tijdlijn worden. Dit betekent dus dat je moet zorgen voor content die volgers willen delen met hun vrienden. Alles wat mensen delen is bingo, want dit komt hoog in andermans tijdlijn.
- Spreiden is de oplossing. Zet vooral niet alles in op Facebook, denk ook aan Snapchat en Instagram. Daarnaast loopt LinkedIn zich warm om een meer relevante rol voor bedrijven te spelen. De mogelijkheden voor (bedrijfs)pagina’s breiden zich snel uit. Er wordt al getest met video op bedrijfspagina’s en er komen nog meer ontwikkelingen aan. En vergeet vooral Twitter niet. De snelheid waarmee nieuws zich via dit medium verspreidt, is nog altijd ongeëvenaard. Daarbij kan er, nu er 280 tekens mogelijk zijn, meer informatie in een Tweet worden verwerkt.
Met dank aan de Social Media Monteur van New Media Brains.