Yes you can!

Voor de eerste keer in het zwembad voor een groep staan, diplomazwemmen organiseren zonder publiek, een presentatie houden bij de gemeente, een training geven of een lastig gesprek met zwemouders. Je hebt van die momenten waar je dan toch een beetje tegenop ziet en zenuwachtig van wordt. Je weet niet helemaal hoe het zal verlopen of je bent bang dat het niet goed gaat. Het kan je behoorlijk bezighouden, hoe krijg je je zenuwen dan onder controle? Sportpsycholoog Josephine Perry geeft een aantal handige tips om de rust te kunnen bewaren.

  1. Het is niet erg om nerveus te zijn
    Als je nerveus bent, probeer je vaak juist rustig te worden. Fout volgens psycholoog Perry. Want als je echt heel zenuwachtig bent, is het bijna onmogelijk om te kalmeren. Dat gaat dus niet werken. Wat wel kan, is je onrust omzetten in ‘excitement’. De fysieke kenmerken van beiden zijn namelijk vergelijkbaar. Maar met als groot verschil dat angst een negatieve uitwerking heeft en opwinding juist een positieve. Ombuigen naar excitement is dan dus de kortste en dus meest effectieve klap.
  2. Visualiseer het optimale scenario
    De visualisatietechniek is onder topsporters algemeen bekend, maar kan zeker ook werken voor andere prestaties. Net als sporters kun je de hele wedstrijd al een paar keer in je hoofd hebben beleefd voordat het moment daar is. Bedenk dan vast hoe het zal gaan, hoe de omgeving eruit zal zien, welke vragen je kan verwachten, hoe kinderen en ouders kunnen reageren. Bedenkt waar de uitdagingen zitten en hoe je die kunt overwinnen, zo ben je goed voorbereid en word je niet verrast.
  3. Spreek jezelf toe
    Wellicht ten overvloede, maar negatieve gedachten helpen eigenlijk nooit… Natuurlijk is het voor te stellen dat je stil staat bij alles wat mis kan gaan, sterker nog dat je denkt dat het wel mis zál gaan. Maar toch moet je dit zien te voorkomen. Perry raadt daarom aan om jezelf goed toe te spreken. Dat hoeven geen urenlange gesprekken te zijn, het mag ook kort en krachtig. Ga voor de spiegel staan en zeg: ‘Je bent er klaar voor’, ‘Jij bent hier goed in’. Vind je dat raar? ’s Werelds grootste bokser Muhammad Ali zei al ver voordat hij zijn successen had geboekt: ‘I am the greatest’ en dat heeft hem best wel ver gebracht…

Met dank aan: Zó word jij je zenuwen de baas: tips vanuit de sportpsychologie