That’s life…

That’s life! Zo klonken de eerste woorden van de reclame van Heineken na onze intelligente lockdown. Na weken van zoveel mogelijk binnenblijven, mochten we eindelijk – met aanpassingen – weer wat doen. Het voelde als lammetjes in een wei. Want uiteindelijk zijn wij sociale wezens. Wij willen elkaar ontmoeten, met elkaar in real life praten. Natuurlijk was het nodig om even niet te doen wat wij juist zo graag doen. Voor onze medemens maar ook voor onszelf. Maar de reclame van Heineken verwoordde voor mij waar we stonden. We gaan de goede kant op en dus moeten we weer verder. Ok, anders dan we zijn gewend. Maar hé, ‘That’s life’.

Mogelijkheden

Binnen beperkingen kijken naar mogelijkheden, dat straalde het uit en zo voelde ik het ook. Net zoals op 11 mei toen de zwembaden en zwemscholen weer open mochten. Met protocollen die houvast gaven werd er gekeken naar wat wel en niet kon. Gewaardeerd door blije bezoekers die het zwembad hadden gemist. Het is niet ideaal, zeker niet. Maar het is iets. En gelukkig zijn de zwembaden en zwemscholen nog steeds open. Ook wij durfden weer te kijken naar ons leukste feestje van het jaar, de ZwembadBranche Dag. Natuurlijk zouden we moeten werken met een protocol, de opzet moeten aanpassen en het aantal bezoekers moeten stroomlijnen. Het bij elkaar brengen van mensen is in deze tijd nu eenmaal wat bewerkelijker. Maar we kijken niet graag naar beperkingen, wél naar mogelijkheden. Het mag en dus kijken we hoe!

‘Uitproberen’

Maar toen het evenement naderde, kwam bij ons steeds meer de vraag op of het nog wel verantwoord was. Oplopende cijfers, de premier die zegt dat we waakzaam moeten zijn en drukte moeten vermijden. Het enthousiasme werd minder, ‘wat als…?’. Het mag, daar was geen twijfel over mogelijk. Het kan, ook daar hadden wij goed over nagedacht. Maar moeten we het dan ook doen? Het gevoel dat het nog te vroeg is voor een evenement als de ZwembadBranche Dag werd steeds sterker. We leven op dit moment in een tijd waarin veel onzeker is. We willen elkaar graag weer ontmoeten. We moeten ook verder en soms weer een stapje terug. Het is schakelen. En dat is lastig voor een dag als de ZwembadBranche Dag. In één dag moeten wij knallen, niks aan het toeval overlaten. Wij kunnen deze dag niet zomaar ‘even uitproberen’.

That’s life…

Vandaag zou de ZwembadBranche Dag zijn. Een dag waar wij de zwembranche samenbrengen en waar elkaar ontmoeten, kennismaken én kennisdelen centraal staan. En hoe graag wij de branche ook bijeen willen brengen, het gaat nu niet. Zoals Mark Rutte ook al vaker heeft gezegd, wij koersen op de achteruitkijkspiegel. Na een zorgvuldige afweging, hebben wij daarom weken geleden al besloten om op safe te spelen. Vooralsnog een goed besluit. En ja, natuurlijk vinden wij dit ontzéttend jammer. Wij kijken er het hele jaar naar uit om jullie (weer) te zien. Maar helaas, vandaag kan dat dus niet. Spijtig. Zeker. Maar hé, ‘That’s life’…




E.B.T.C.