Verkiezing ‘Zwemonderwijzer van het Jaar’

Waardering voor de zwemonderwijzer die met passie voor het vak en oog voor het kind zijn of haar vak uitoefent. Dat was de insteek van de eerste editie van de ‘Zwemonderwijzer van het jaar’ die afgelopen jaar werd gehouden. Gezocht werd naar een zwemonderwijzer die zich onderscheidt van de rest en zich met recht een jaar lang de beste zwemonderwijzer mag noemen. Vorig jaar lukte dit in de persoon van Susanne Heeremans. Dit jaar wordt de tweede editie gehouden en gaan we op zoek naar een opvolger die een jaar lang deze eretitel mag dragen.

‘Zwemonderwijzer van het jaar’ is een initiatief van Nationaal Platform Zwembaden | NRZ en ZwembadBranche en werd afgelopen jaar voor het eerst gehouden. De eerste winnaar in de geschiedenis, Susanne Heeremans, overtuigde de jury door te laten zien hoe je een kind veilig en met plezier leert zwemmen met het kind als uitgangspunt.

Een belangrijk element binnen het zwemonderwijs zo benadrukt de voorzitter van de jury, Leône Hamaker. Na jarenlange ervaring binnen het zwemonderwijs als docent en adviseur heeft Hamaker een duidelijke visie op het zwemonderwijs. ‘Uiteindelijk is het niet de zwemonderwijzer die de lessen bepaalt. Natuurlijk weet de zwemonderwijzer wat je moet leren als kind en waar je aan moet voldoen om zwemvaardig te kunnen zijn, maar het kind weet zelf heel goed hoe hij of zij dit bereikt. Een kind weet wat het al wel en niet kan en wat het al aandurft. Belangrijke voorwaarde is dan wel het scheppen van vertrouwen, het creëren van een omgeving waar het kind zich veilig voelt en veilig is. Immers, als je het vertrouwen hebt van een kind, kun je van daaruit sturen, uitnodigen en uitdagen.’ Het leren zwemmen met het kind als vertrekpunt vraagt van een zwemonderwijzer daarom veel vakmanschap, onderstreept Hamaker. ‘Het gaat verder dan het weten wat een kind moet kunnen om zwemvaardig te zijn. Het gaat om het voelen waar een kind staat in de ontwikkeling van de zwemvaardigheid en wat het kind nodig heeft. Veel arbeid met doelgerichte leerervaringen is belangrijk. En vooral geen rijtjes, daar leer je alleen van in een rijtje staan.’

Het vak heeft daarmee in de afgelopen periode grote veranderingen ondergaan. De manager van het Sloterparkbad (Optisport Amsterdam) waar Heeremans werkzaam is, Marco van Leeuwen, benadrukt dat het stereotype allang niet meer voldoet. ‘De zwemonderwijzer is niet meer een badmeester met een fluitje die langs de kant staat te gillen naar de kinderen. De onderwijzer van nu maakt onderdeel uit van de les en stelt het kind centraal. Susanne vertolkt daarmee dus eigenlijk heel goed de wijze van lesgeven waar wij als Optisport voor staan. Je ziet het bij de lessen in ons bad. De kinderen hebben plezier in het zwemmen en werken hard om de felbegeerde diploma’s te behalen. De zwemuurtjes ogen ontspannen en de zwemonderwijzer heeft oog voor het kind.’ Amsterdam is een van de gemeenten waar hard wordt gewerkt aan het verhogen van het aantal kinderen dat zwemvaardig is, nadat uit onderzoeken bleek dat dit cijfer nog niet voldoende was. Het Sloterparkbad vormt een best practice op het gebied van het zwemonderwijs in Amsterdam. ‘Daar zijn we natuurlijk al trots op, het is een mooie waardering voor ons werk’, laat Van Leeuwen weten. ‘En het feit dat we nu ook de zwemonderwijzer van het jaar in ons midden hebben, maakt het plaatje compleet.’

Lees het hele artikel in ZwembadBranche nr.27

 
 “Recreatievakbeurs”