‘Sporten met een natte T’

‘Iedereen in beweging’, dat is het motto van Sportbedrijf Rotterdam. Het bedrijf biedt hiervoor verschillende mogelijkheden en zwemmen maakt daar een belangrijk onderdeel van uit. Er is aandacht voor zwemveiligheid, maar zeker ook voor de vitaliteit van de Rotterdammers. Met een divers aanbod van aquasporten is er voor elk wat wils. Een gesprek met Eline de Zwart, Bente Berg en Wesley Ferreira van Sportbedrijf Rotterdam over bewegen in het water van de zwembaden van het sportbedrijf.

Grootschalige campagne

In de 10 zwembaden in Rotterdam, waarvan 8 binnen- en 2 buitenbaden, kun je leren zwemmen, baantjes trekken of lekker vrij zwemmen. Maar je kunt natuurlijk ook aquasporten en met tien verschillende aquasporten zit er voor elke doelgroep iets bij. Om zoveel mogelijk Rotterdammers hiervan bewust te maken, heeft het Sportbedrijf dit enige tijd geleden met een grootschalige campagne onder de aandacht gebracht. Onder het motto sporten met de Rotterdamse spreekwoordelijke ‘natte T’ heeft men laten zien hoe leuk en gevarieerd zwemmen is. En niet zonder succes, de animo voor aquasporten is groot. 

Lees ook: Innovatie Challenges Sportbedrijf Rotterdam: Zwemtotem en Aquatic Interactive zorgen voor vernieuwing

Rotterdammers in beweging

Met de campagne heeft men vooral willen laten zien wat bewegen in het water is, Eline de Zwart (productspecialist zwembaden) merkte dat veel mensen daar nog niet een goed beeld bij hebben. “In filmpjes hebben we alle aquasporten kort uitgelegd, met bewegend beeld kun je dit toch beter overbrengen. Het spreekt mensen vaak meer aan.” Maar door de hele stad zijn ook billboards opgehangen om inwoners zo uit te nodigen om eens te komen zwemmen. Eigenlijk konden de Rotterdammers er niet meer omheen: zwemmen is gewoon heel leuk. Maar het is niet gebleven bij deze campagne, twee keer per jaar worden open avonden georganiseerd waar alle aquasporten worden gegeven die geïnteresseerden kunnen volgen. Voor een gedreven sportinstructeur als Bente Berg (instructeur) een mooie gelegenheid om iedereen enthousiast te maken. “Mensen hebben er vaak geen voorstelling van, waardoor men wellicht ook niet zo snel denkt aan het zwembad als men besluit te gaan sporten. Als je beter weet wat het is, kun je bewuster een keuze maken.” Wesley Ferreira (instructeur) onderstreept dit meteen. “Mensen realiseren zich vaak niet dat je in het zwembad net zo gevarieerd en intensief, en nog wel intensiever, kan sporten als in een sportschool. Op zo’n avond kunnen wij dat laten zien en het enthousiasme waarmee wij dit doen overbrengen.” De Zwart vult aan dat men vaak een toename in de aanmeldingen ziet na zo’n avond, maar benadrukt ook dat zij het zwembad en de sportschool niet ziet als concurrenten. “Het gaat er niet om wie de meeste klanten heeft, beide kunnen prima naast elkaar bestaan. Het belangrijkste is dat mensen kunnen zien wat wij bieden en ons weten te vinden als zij willen bewegen in het water. Uiteindelijk willen wij vooral als Sportbedrijf bijdragen aan de vitaliteit van alle Rotterdammers en mensen helpen in beweging te komen én te blijven.” 

Lees verder in ZwembadBranche #84

Wil je de volgende editie van ZwembadBranche ook (thuis) ontvangen? Meld je dan aan voor een gratis abonnement via deze link



Hellebrekers