Klagende collega’s? Mens-erger-je-niet en luister!

Je herkent ze vast wel: mensen die altijd klagen. Mensen waar het glas altijd halfleeg is. Nu kun je deze mensen gewoon negeren om te voorkomen dat je je heel erg gaat ergeren en daarmee de sfeer verpest. Maar wat nou als het een collega van je is? Hoe ga je daar dan mee om en voorkom je dat de werksfeer wordt verpest? Iemand veranderen is vaak best lastig. Maar uit de blog van Frank van der Veer maak ik op dat dat ook absoluut niet nodig is. De klaagzang van jouw collega is geen ergernis, maar juist heel nuttig. En dus moet je juist gebruik maken van de klaagzang van je collega.

Mens-erger-je-niet

Volgens Frank van der Veer moet je je dus vooral niet ergeren. Wat je wel moet doen is juist radicaal anders kijken naar de klaagzang. Waarom? Omdat je er dan achter komt dat er in het gemopper een eerlijkheid verscholen zit, die heel waardevol kan zijn. Als je die eerlijkheid gaat waarderen zul je namelijk zien dat dat jouw collega met het klagen eigenlijk het beste voor heeft. Want ook jouw collega wil graag kwaliteit leveren en het beste uit zichzelf en het team halen. Neem daarom vooral het klagen serieus en geef ook – of liever gezegd juist- een klagende collega een stem.

Tips

Maar hoe doe je dat nu precies? Van der Veer geeft in zijn blog 3 nuttige tips om het gemopper optimaal te benutten.

  1. Zorg dat hij of zij zich veilig genoeg voelt en de ruimte krijgt om zijn gevoel en zorgen (waar het gemopper uiteindelijk op neerkomt) in alle openheid met het team te delen. Schrijf vervolgens ook deze punten op zodat -zonder hier een oordeel over te geven- voor iedereen helder is wat de zorg van hun collega nu exact is.
  2. Loop met het gehele team langs alle zorgen die zijn genoteerd en beantwoord of deze terecht is. Let daarbij op dat je focust op de feitelijke beantwoording en niet of het gevoel terecht is.
  3. Bepaal gezamenlijk concrete verbeteringen die de zorg op korte en lange termijn wegnemen. En daarna vervolgens ook bijdragen aan een duurzame samenwerking van het team.

Lees ook: Max of Cool Guy: wie is jouw collega?

Positieve feedback

Wanneer je deze stappen continue doorloopt zul je merken dat je gemopper omzet in opbouwende kritiek. En dat het positieve feedback wordt in plaats van een negatieve klaagzang. Op deze manier kun je het ook beter constructief inzetten en heeft het een toegevoegde waarde. Met als resultaat: geen ergernissen binnen het team én een verbeterslag. En volgens Van der Veer heb je ook nog eens als voordeel dat een notoire mopperkont ook de positieve kanten meer gaat inzien en waarderen. Meer kwaliteit, collegialiteit en meer sfeer, dat noem ik nog eens een win-win-lus!




Variodeck