Help de teamleider verzuipt

Regelmatig krijg ik uitnodigingen. Voor een feestje, voor een voetbalwedstrijd. Op zich niet zo erg, ik ben namelijk een absolute voetballiefhebber. Maar ik krijg ook uitnodigingen van managers. Zij vragen mij het proces te begeleiden wat moet leiden tot verbetering van de kwaliteit van de zwemlessen in hun accommodatie. Zij willen ondersteuning voor het team, zodat het proces naar ‘Actief en Efficiënt zwemonderwijs’ prettig en snel verloopt. En ook dat vind ik erg leuk om te doen.

Sleutelfiguur in zo’n proces is de teamleider, hoofd zwemzaken en ook wel 1e medewerker genoemd. Deze persoon zie ik in de praktijk van alle dag werkelijk alles doen. Kassamedewerkers aansturen, roosters maken, vervanging zoeken, telefonisch spreekuur houden voor de particuliere zwemlessen, kwaliteit van de zwemonderwijzers bevorderen, regelmatig de Fasering van Eindtermen evalueren, de normering met elkaar gelijk blijven stellen, kinderen doorsturen, afzwemmen organiseren, diploma’s in orde maken. Kortom, men is uiteindelijk -vaak ad hoc- overal in de accommodatie voor verantwoordelijk. En daar wordt een mens heel moe van.
Als je als zwembad de kwaliteit van de zwemlessen en daarmee het rendement wilt verhogen, zul je moeten investeren in je teamleider en heel zuinig moeten zijn op haar of hem. De meeste teamleiders werken hard en het zwembadproduct gaat hen zeer aan het hart. Maar het droevige feit doet zich vaak voor dat de beste en meeste ervaren zwemonderwijzers teamleider worden en zich daarna op kantoor ‘verstoppen’ voor het maken van roosters, diploma’s en de telefoonbriefjes beantwoorden met klachten over de zwemlessen. Dat vind ik zó nou zonde. Dat waar ze het beste in zijn -de kwaliteit van de zwemlessen bewaken en bevorderen- doen ze niet of nauwelijks. Dit moet vooral op de zwemzaal gebeuren, maar helaas wordt de functie van teamleider steeds meer opgeslokt door administratieve werkzaamheden. Aan het deel waar hun grootste kwaliteiten liggen, besteden zij de minste tijd. Zou het mogelijk kunnen zijn dat de administratie door een administratief opgeleid persoon gedaan wordt? De teamleider kan dan het merendeel van de tijd leiding geven op de zwemzaal. De zwemonderwijzers coachen, maar ook ondersteunen om les te geven vanuit interesse en verbondenheid, speciale kinderen even wat extra aandacht geven, het dagelijks leiden van de korte voor- en nabespreking van de lessen, kijken op welke wijze de arbeid in de lessen verhoogd kan worden. Het rendement van de zwemlessen kan eenvoudig worden verhoogd door de teamleider zeer regelmatig tijdens de zwemlessen op de zwemzaal aanwezig te laten zijn. En dus niet verstoppen in het kantoor. Nu denk ik regelmatig: ‘Help de teamleider verzuipt!’

Lees de hele column in ZwembadBranche nr.25

door: Leône Hamaker
Wilt u reageren of heeft u vragen mail Leone

 
 “VConsyst”