Hoe krijgt generatie X generatie Y in het zwembad?

Geen mens is hetzelfde. ‘Gelukkig niet’ zeggen we vaak. Toch zou het wel fijn zijn om kenmerken te hebben om meer inzicht te krijgen in behoeften van mensen. Dan weet je ook beter hoe je hen kan bereiken. Het helpt dan soms om te denken in generaties. We kennen natuurlijk verschillende generaties zoals Y,X en Z. Maar wat zegt dit eigenijk? We geven hier meer informatie over generatie Y, de groep mensen die geboren is tussen circa 1976 en 1994. Voor zwembaden is generatie Y een belangrijke doelgroep voor doelgroepactiviteiten, maar ook zijn dit de jonge ouders die je tijdens de zwemles tegenkomt of bij zwangerschapszwemmen en babyzwemmen. Hoe krijg jij generatie Y naar het zwembad?

Millenniumgeneratie

Deze generatie wordt ook wel de Millenniumgeneratie of Googlegeneratie genoemd. Y is opgegroeid in een tijd van technologische vooruitgang en economische voorspoed. Kenmerkend is de vertroetelende aandacht die ze kreeg van haar ouders (De generatie X, de verloren generatie ofwel generatie Nix, geboren tussen 1956 en 1970). Daarom worden ze ook wel eens de ‘achterbankgeneratie’ genoemd, alles is immers door hun ouders voor hen geregeld. Het gevolg daarvan is een zelfverzekerde, optimistische generatie die gewend is haar zin te krijgen. En een generatie die graag van alles wil doen. Men moet werken, socializen, zorgen en wil graag zo af en toe me-time inplannen. ‘Druk, druk’ zijn veelgebruikte woorden van deze generatie op de vraag hoe gaat het?

De generatie Y bereiken met social media? Lees ook: Val nog meer op met Facebook

FF ‘googlen’

Als je uit de Generatie X komt is het soms lastig om je te verplaatsen in de nieuwe, eigengereide Generatie Y. Het kan daarom moeilijk zijn om generatie Y te bereiken, maar je wil ze natuurlijk wel graag in je zwembad krijgen. En dus is het belangrijk om meer over deze generatie te weten te komen: wie is de mens achter deze generatie? Generatie Y is de eerste generatie die met computers en internet is opgegroeid. Hierdoor zijn ze gewend geraakt aan online advertenties en ook aan het negeren daarvan. Generatie Y maakt veel gebruik van technische snufjes en gadgets en is gewend om zo’n beetje alles te googlen op het net. Ze hebben behoefte aan authenticiteit, ze zijn vastberaden en gevoelig voor de omgeving.

Kort & krachtig

Ook is generatie Y een generatie die moét bewegen. Het is namelijk de eerste generatie die minder oud wordt dan hun (voor)ouders. Dit heeft alles te maken met lifestyle en gebrek aan beweging. En dus kan dit een belangrijke trigger zijn om hen over te halen om te bewegen in het zwembad. Als je generatie Y wilt aanspreken en uit wilt dagen, moet je ‘hun’ taal kunnen spreken. Bedenk dat deze generatie specifieke en bijzondere eisen stelt aan sport. Ze willen namelijk wel bewegen maar de work out moet kort en krachtig zijn. De meeste zwembaden die deze generatie willen bereiken, zullen dan ook hun focus en communicatie daarop moeten aanpassen. Bijvoorbeeld door meer korte en intensievere work outs aan te bieden. Maar ook meer denken in pakketten, zo ontzie je deze generatie die gewend is aan gemak. En ook het aanbieden van begeleiding kan hen over de streep trekken. Deze generatie is meer gewend aan de luxe om je te laten helpen of adviseren, ook als het gaat om bewegen voor een betere conditie of om af te vallen.

Meer weten?

Wil je meer weten over deze generatie een ideeën en inspiratie willen opdoen over hoe je hen kan bereiken? Lees dan ‘How Cool Brands Stay Hot’.




“VConsyst”