Erwin van Iersel: Zonder gastgerichtheid geen gezonde rendementen

Een half jaar geleden trad Erwin van Iersel aan als algemeen directeur van Optisport, met meer dan 150 sport- en recreatievoorzieningen marktleider in de leisurebranche. Een mooi moment voor een tussenbalans. Ook al omdat Van Iersel tot voor kort een relatieve buitenstaander was. Zonder oogkleppen kijkt hij naar de branche en hoe die is georganiseerd. Een verhaal op het breukvlak tussen traditie en vernieuwing.

Op de tweede dag van zijn dienstverband stond hij al in zwembroek aan de rand van het bassin. Om in de huid van de toezichthouder en de gast te kruipen. Ook draaide hij horecadiensten. Proeven en voelen hoe het werkt. Op de vloer, in de praktijk. Niet als doel op zich, maar wel als middel om noodzakelijke verbeterprocessen in gang te zetten. Binnen Optisport zelf en in het verlengde daarvan de branche als totaal. Het zijn investeringen die op termijn hun vruchten moeten afwerpen. Nieuwe concepten voor sport en vrije tijd moeten er komen. Met een hogere klanttevredenheid dan nu het geval is. Met medewerkers die zich betrokken voelen bij hun werk en die, naast meer aandacht vanuit het management, ook financieel gestimuleerd worden om hun beste beentje voor te zetten. Nog een factor van betekenis: de rendementen en de aandeelhouders. Ook die moeten tevreden zijn met Optisport. Ambitieuze doelen, maar wel reëel en haalbaar. Vooral omdat er volgens Van Iersel nog zoveel kansen liggen. Als partner in preventieve gezondheidszorg. Als partij die risicodragend durft te exploiteren, in tijden dat overheden nadenken over hun uitgaven. Als organisatie in een omslag, van seizoensbedrijf naar gastgerichte dienstverlener, het hele jaar rond. Met passie schetst hij zijn ideeën, zoals hij dat eerder dit jaar ook voor circa 130 managers binnen Optisport deed. ‘Alles begint met iemand aankijken en een glimlach.’

Bereikbaar
Van Iersel (48) had al een imposante loopbaan achter de rug, voordat hij bij Optisport aan het roer kwam te staan. Hij was directeur van Start Uitzendbureau en later, na een overname, van USG. In die functie was Van Iersel, afgestudeerd als bedrijfskundige, verantwoordelijk voor de markten in Nederland, België en Italië. Ook bekleedde hij lang een leidinggevende functie binnen Adecco, een periode waarin de hele Benelux tot zijn portefeuille hoorde. Kortom, Van Iersel had geen last van oogkleppen toen hij op 1 november vorig jaar aantrad als algemeen directeur bij Optisport. Met zijn voorliefde voor sport noemt hij de functie op zijn lijf geschreven. Effectieve communicatie en bereikbaar zijn, staan hoog in zijn vaandel. Daarom ook is zijn mailadres gemakkelijk te vinden op de website van zijn werkgever. Voor zowel medewerkers als gasten van accommodaties. Het is wat Van Iersel betreft niet zo maar een cosmetische actie. ‘Als branche moeten we nog veel meer leren open te staan, voor zowel onze interne als externe klanten. We staan midden in de samenleving, maar beseffen dat nog niet ten volle. Het gevolg: we missen kansen als het gaat om gastvrijheid, klanttevredenheid, loopbaanperspectieven voor onze mensen, en onder de streep uiteindelijk gezonde rendementen.’

Lees het hele artikel in ZwembadBranche nr.28