U heeft ze waarschijnlijk wel eens voorbij zien komen, de berichtjes: ‘I am at Albert Hein, Gelderlandplein’ of ‘I just became mayor of Koffiehuis de Appelflap’. Het zijn meldingen afkomstig van de applicatie Foursquare, een mobiele en webapplicatie die geregistreerde gebruikers de mogelijkheid biedt om vrienden te updaten over hun locatie. Maar ook bij Google kun je ‘inloggen op locatie’ en Facebook biedt deze dienst aan onder de naam ‘Places’. Klinkt interessant, maar wat kun je ermee?
De markt voor deze zogenaamde ‘locatiediensten’ is de laatste tijd flink in opmars gekomen. Foursquare liet in 2010 een totaal van 381 miljoen checkins noteren. Een gemiddelde van drie keer per dag per gebruiker. De toenemende populariteit maakt deze diensten daarmee ook marketing technisch tot een interessant middel. Naast het op de hoogte houden van je vrienden kun je er namelijk nog veel meer mee doen om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen.
Het voordeel van de ‘Mayor’
Bij Foursquare kunnen gebruikers bijvoorbeeld inchecken op locaties waarmee zij punten kunnen verdienen. Gebruikers kunnen deze zogenaamde check-ins delen met de wereld via Twitter, Facebook of een combinatie daarvan. Wie het meest op eenzelfde locatie komt, wordt burgemeester (Mayor) van die plek. Zo wordt een ware wedloop ontketend op allerlei populaire locaties. Gebruikers hechten waarde aan een titel als Mayor en het levert hen op sommige locaties ook echte voordeeltjes op. In de VS zijn er al veel locaties waar ‘de burgemeester’ gratis koffie krijgt. Naast het burgemeesterschap zijn er in Foursquare nog vele – inmiddels honderden – andere titels met bijbehorende punten te verdienen. Het gaat echter niet alleen om invoeren en inchecken bij locaties, je kunt ook tips en todo’s bij locaties vermelde. Zo kun je er precies zien wat anderen het leukst vonden waar je op dat moment zit of kun je nèt naar een plekje verderop gaan waar het nòg mooier is. En dat maakt het juist zo interessant als marketingmiddel. Zo kan een gebruiker op het moment dat hij een locatie betreedt op zijn mobiele telefoon zien wie van zijn vrienden daar op dat moment ook aanwezig is. Of lezen wat een vriend er de avond daarvoor heeft gedaan en of hij dat een aanrader vond.
Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de luchtbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.
Foursquareday
Hoeveel gebruikers er inmiddels in Nederland zijn, is onbekend. Maar aan de eerste wereldwijde Foursquareday deden in vijftien Nederlandse steden cafés, restaurants en winkels mee. Opvallend was de deelname van boekwinkelketen Selexyz. Bezoekers kregen een gratis bestseller als zij op Foursquare incheckten in de winkel waar zij waren en voor andere gebruikers een boekentip achterlieten. In totaal gaf men zestien boeken weg. Op zich geen schokkend hoog getal, maar volgens Daniëlle Schouten van Selexyz gaat het niet om de aantallen. ‘We zien dit zeker als een goeie manier van micromarketing. Je bereikt maar een kleine groep mensen, maar die mensen zijn wel heel actief en betrokken. Dat bleek ook uit de vele leuke en enthousiaste reacties die we kregen.’ Na Foursquareday heeft Selexyz de actie doorgezet. Sindsdien krijgen gebruikers van Foursquare boekentips van vrienden als ze voorbij een filiaal van Selexyz lopen of er naar binnen gaan. ‘En wie tien keer in een filiaal incheckt krijgt gratis een boek’, aldus Schouten.
Lees het hele artikel in ZwembadBranche nr.28