De trend van nu: Clubhouse. Ook voor jouw zwembad of zwemschool?

Misschien heb jij deze nieuwe social media trend ook al voorbij zien komen: Clubhouse. De populariteit van deze app gaat razendsnel. In december telde de app nog maar zo’n 3.500 leden, maar het is afgelopen maanden ‘viraal’ gegroeid naar ruim 2 miljoen gebruikers. Maar wat kun je er nou precies mee? Hoe kom je ertussen, hoe werkt het en is het iets voor jouw zwembad of zwemschool?

Wat is het nu precies?

Clubhouse is een social audio app. In de app kun je luisteren naar en deelnemen aan gesprekken in zogenoemde ‘rooms’. Je kunt dit het beste vergelijken met een live podcast waarin je de gelegenheid krijgt om vragen te stellen. Zo wordt eenvoudig kennis opgedaan en uitgewisseld. Je kunt zelf meedoen aan een bestaande room, maar er ook zelf eentje starten. Je hebt als bezoeker zelf de keus om alleen te luisteren of actief deel te nemen door je hand op te steken. De moderator heeft dan de mogelijkheid om jou op het podium te zetten zodat je microfoon open kan. Heb je een paar keer een chatroom gehost dan kun je zelfs een eigen club gaan beheren, dat werkt een beetje hetzelfde als de groepen op Facebook of LinkedIn.

Hoe krijg je een account?

Het begint bij het downloaden van de app. Momenteel is er nog geen Android-versie, maar daar wordt aan gewerkt. Als je de app gedownload hebt en een profiel hebt aangemaakt kom je op de wachtlijst. Clubhouse is namelijk alleen op uitnodiging of in Clubhouse termen een ‘invite’ toegankelijk. Een invite krijgen kan op twee manieren: een directe invite van iemand die de app al gebruikt of plaatsnemen op de wachtlijst. Op de wachtlijst heb je de meeste kans door bij inschrijving je adresboek te delen, want dan weten contacten dat je mee wilt doen. Als je eenmaal toegang hebt tot de app, kun je zelf ook weer twee personen toegang verlenen.

Lees ook: Social media gebruik: TikTok voor de jeugd en Instagram voor ‘boomers’

Hoe werkt het?

Als je toegang hebt tot de app bekijk dan eerst rustig hoe het werkt en stap eens in een ‘room’ stappen over een interessant onderwerp. Sommige rooms zijn toegankelijk voor iedereen (open), anderen zijn alleen voor mensen die je volgt (social) en dan heb je nog rooms op uitnodiging (closed). Verder kun je ook lid worden van ‘clubs’, groepen personen met dezelfde interesses. Als een club een room opent, krijg je daar (als je lid bent) automatisch een notificatie van. Zo blijf je dus op de hoogte van de live gesprekken binnen jouw interessegebied. Ben je al een stapje verder en wil je zelf een chatroom hosten, dan kun je kiezen voor openbare en gesloten ruimtes. Bij die laatste bepaal je zelf wie wel of niet naar binnen mag. In beide gevallen gaat het onderwerp van je sessie zorgen voor belangstelling. Mensen kun interesse in jouw sessie aangeven door een notificatie te vragen als de sessie begint. Daarnaast kun je zelf de sessie eenvoudig promoten via jouw andere socialmediakanalen.

De hamvraag: wat kun je ermee?

Clubhouse kan zeker – nu wij elkaar al een tijdje niet live kunnen spreken – een interessante tool zijn om in contact te blijven met jouw (potentiële) bezoekers. Je kunt ze bijvoorbeeld vertellen wat jullie nu aan het doen zijn en hoe je straks als we weer open mogen gaan starten. Of je kunt voor jouw zwemouders informatie sessies organiseren waarin je uitlegt hoe je omgaat met wachtlijsten. Als je als buitenbad nu open bent zou je met jouw bezoekers kunnen napraten over hun ervaringen zodat je jouw dienstverlening misschien nog beter kunt maken. Tot slot zou je de app ook kunnen gebruiken om met jouw hele team een vrimibo te organiseren. Zo blijf je ook op afstand met elkaar verbonden.

Download Clubhouse in de app-store via deze link
Als je na het aanmaken van jouw account nog moet wachten op toelating stuur een whatsapp bericht naar +31(0)227 593433 met jouw mobiele nummer en wij laten je binnen





Splash Software