In de vijfde editie van onze Social Media rubriek ‘Ranking the Pools’ heeft Laco Glanerbrook zijn koppositie moeten afstaan aan Nationaal Zwemcentrum de Tongelreep. Door op alle onderdelen goed te scoren hebben zij Laco Glanerbrook en Spurd-Leeghwaterbad achter zich gelaten. Net als vorige keer is interactie een belangrijke graadmeter. De competitie in de lijst wordt steeds spannender omdat steeds meer accommodaties zich aanmelden voor deze lijst. Steeds meer zwembaden en zwemscholen ontdekken het belang van social media om hun doelgroep te bereiken en gaan daar ook steeds beter mee om.
In de top 50 zitten voornamelijk accommodaties die een goede Likealyzer score behalen. Deze score wordt voornamelijk behaald door interactie, een belangrijke graadmeter in deze ranking. Het is daarbij ook steeds minder relevant welke aantallen fans of volgers je hebt. Het ranken van de deelnemende accommodaties is een zorgvuldig proces. Zo heeft Laco sport- en recreatiecentrum Glanerbrook met 3.383 veruit het meeste aantal aantal volgers op Twitter en Zwembad de Stiennen Flier met 5.419 het grootste aantal Facebook fans. Toch is het beide bedrijven deze keer niet gelukt om de eerste plaats in de Social Media Top 50 te behalen. Het aantal fans geeft slechts het potentiële publiek weer. Je hebt niks aan fans als ze niet in de doelgroep vallen en niet bereikt worden. En meer betekent ook niet altijd beter. Een like is pas het begin. Zoals je ook in onderstaande grafiek kunt zien, is de groei bij Facebook verreweg het grootst. De grafieken tonen de groei in aantallen fans en volgers van de 5 metingen die we tot nu toe hebben uitgevoerd.
Lees verder in ZwembadBranche #49