Bosbad Putten: ‘We maken van zwemmen een uitje’

Op 11 april organiseren wij samen met de NHTV de Inspiratiedag Buitenbaden. De NHTV heeft onderzoek gedaan naar trends en ontwikkelingen bij buitenbaden en heeft dit vertaald naar een aantal belevingsconcepten. Aan de hand van de principes van het Business Model Canvas gaan we samen met de NHTV kijken naar mogelijke interessante businessmodellen voor buitenbaden. In aanloop hier naartoe een aantal impressies van onze buitenbaden. Deze keer Bosbad Putten.

Bosbad Putten

Bosbad Putten is een subtropisch zwemparadijs met zowel een binnen- als buitenbad dat wordt beheerd door een autonome stichting met een kleine jaarlijkse bijdrage van de gemeente. Per jaar komen 250.000 bezoekers naar het zwembad in Putten. In het zomerseizoen zijn dit er 110.000 die zowel naar het buiten- als binnenbad komen. Wat volgens Dick Eijlander (Manager) tegelijk ook de kracht is van Bosbad Putten. “Het grote voordeel is dat we ongeacht het weer een zwemplek kunnen bieden.” Voor het gehele zwemparadijs staat een medewerkerspool klaar van 32 mensen. Op een drukke dag in de zomer zijn daarvan 10 mensen werkzaam voor zo’n 3.000 bezoekers. En als de nood aan de man is, worden hulpkrachten ingeschakeld die allemaal ook gediplomeerd zijn als lifeguard.


Ben jij op zoek naar een leverancier van LED verlichting voor in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Voorzomer

Naast een machinist die zorgt dat het water schoon en op temperatuur is steken de medewerkers zelf ook hun handen uit de mouwen voor de voorbereiding. Zo gaan de badmeesters eens in de 3 jaar het bad in om het te coaten en daarnaast zijn er natuurlijk de jaarlijkse klusjes die moeten worden gedaan. “Op 5 mei gaan we officieel open en bij mooi weer eerder. We moeten het vooral ook van de (voor)zomer hebben. De animo is na een buitenseizoen toch minder: de scholen zijn weer begonnen en de meesten hebben eigenlijk al de hele zomer in het water gelegen. Anders is het in het voorjaar, dan staan ze te popelen.” In de zomer komen er ook vooral veel campinggasten tegen een gereduceerd tarief zwemmen. “We hebben in de buurt zo’n 60 campings, sommigen met zwembad. Maar deze zijn vaak veel kleiner, waardoor de jeugd toch vaak naar ons komt.” Daarbij kan men niet alleen zwemmen maar ook waterfietsen, kanovaren, er is een klimpiramide en er zijn twee grote airtrompolines op het terrein.

Uitje

Voor de toekomst wil Eijlander het bezoekersaantal graag verhogen, onder meer door de aanleg van een wildwaterbaan. “We moeten dit zelf betalen. Het is natuurlijk een investering, maar we moeten nou eenmaal bijblijven. De concurrentie met andere recreatieve locaties is groot en we moeten op alle fronten scherp blijven. Gelukkig hebben we een goed PR bureau dat met ons meedenkt over activiteiten en sociaal media verzorgt en in de zomer hebben we ons eigen animatieteam van enthousiaste badmeesters die met de kinderen gaan plankhangen, een mattenrace doen of gaan voetballen in het ondiepe. Daarnaast huren we vaak een luchtkussen dat altijd een groot succes is en om het zwembad heen is voldoende ruimte om te ravotten. Een dagje zwemmen wordt zo een echt uitje en dat zien we natuurlijk graag.”

  • Bouwjaar: 1949, in 2009 geheel gerenoveerd.
  • Indeling: Buitenbad, subtropisch bad, 25 meterbad en instructiebad (16×10)
  • Bezoekersaantallen buitenseizoen: 110.000 (zowel buiten als binnenbad)
  • Bezoekersprofiel: bezoekers vanuit de gehele omgeving
  • Personeel: 17.2 fte

 


advertentie

Dewi Online