Beginnen bij de basis

Regelmatig lees ik online blogs van collega’s uit de zwembranche. Zo kwam ik laatst een artikel tegen van Floor van Dijk. Hierin vraagt zij aandacht voor de noodzaak van een goede basis als start van de zwemlessen. Het belang van een goede basis wordt gelukkig steeds vaker besproken en terecht, want dit bepaalt voor een groot deel het verdere leerproces. Daarbij draait het vooral om plezier en spelenderwijs ontdekken.

Artikel Floor van Dijk: “Een kind moet zich eerst helemaal veilig voelen in het water, voordat het kan leren zwemmen. Wat het beste lukt als kinderen mogen ‘spelen, want dit draagt bij aan het ontwikkelen van een gevoel van veiligheid. “Want door spelen kunnen kinderen ontdekken, ervaren en leren zonder angst. Begrijpen wat water doet als je erin springt. Hoe je vervolgens onder water gaat en weer boven komt. Wat er gebeurt als je per ongeluk valt en kopje onder gaat. Hoe je kunt wennen aan spetters in je snoet en hoe het voelt als je gezicht onder water is en je even geen lucht hebt. Door te spelen ervaren kinderen hoe het lichaam in het water beweegt. Weet je….soms lijkt zwemles op een groot speelkwartier. Maar als je goed kijkt zie je iets anders: kinderen die hun lichaam en het water leren kennen. Pas als dat allemaal lukt, zonder verkramping, zonder paniek en zonder verslikken- pas dan gaan we verder. Dan gaan we oefenen met drijven, want drijven is de basis. De eerste stap naar écht kunnen zwemmen. En pas daarna gaan we een zwemslag aanleren.”


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de luchtbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Ik deel haar visie volledig. Sterker nog, wat mij betreft mag er nog meer aandacht komen voor het bewust ontwikkelen van een goed watergevoel, naast het watervrij maken. Dit zorgt er immers voor dat een kind onbewust leert hoe het zich kan afzetten tegen het water (stuwen) en hoe het water het lichaam afremt (weerstand). Twee aspecten die essentieel zijn bij het leren van een zwemslag. Door het onbewust opdoen van stuw- en weerstandservaringen kunnen kinderen in een later stadium de zwemslagen makkelijker en sneller aanleren. Ik zie het bij onze leerlingen, die met een zwemvestje aan watervrij worden en ontspannen kunnen drijven, zowel mét als zonder zwemvestje – zelfs in dieper water. Er is een duidelijke meerwaarde bij het ontwikkelen van watergevoel, omdat er veilig en met hoge intensiteit geoefend kan worden in dieper water. Dit biedt meer variatie bij het oefenen van springvormen en het draaien om de assen, waarbij als vanzelf de handen en armen worden gebruikt om de draai in te zetten. Bovendien zijn de loopvormen effectiever, omdat de belangrijke stuwvlakken van de voetzolen óók watergevoel ontwikkelen – in tegenstelling tot wanneer een kind over de bodem loopt.

Lees ook: Doe jij aan tuinieren of aan timmeren?

Deze visie beperkt zich niet tot het leren zwemmen. Zo reageerde iemand op het verhaal van Floor: “Wat een herkenbaar verhaal over het belang van een goede basis. Ik zie veel parallellen met andere sporten, waar het voor kinderen toch echt start met plezier en spelenderwijs ontdekken.” Een mooie vergelijking met andere sporten. Uit eigen ervaring weet ik dat een groot aantal amateurvoetbalclubs hier al jaren mee bezig is. Een van onze kleinzonen werd onlangs vijf jaar en mag nu eindelijk actief lid worden. Voorlopig ‘trainen’ de jongste clubleden alleen maar en spelen ze nog geen wedstrijden. Die jonge spelertjes leren elke week een beetje meer: hoe ze de bal een bepaalde richting in kunnen trappen, hoe het gras tegen- en meewerkt, hoe ze elkaar kunnen aanspelen – en dat allemaal op een heel speelse manier, zonder al te veel regels. Eerst maar eens spelenderwijs ervaren, beginnen met een goede basis, en dan kan het ‘echte voetbal’ vanzelf volgen.

Deze column is geschreven door Claartje Driessen en verscheen in ZwembadBranche #98


advertentie