Smalltalk: de gesprekken die nergens over gaan, maar er wel toe doen
De belangrijkste gesprekken zijn vaak niet gepland. Ze ontstaan aan de badrand wanneer een ouder iets zegt wat eigenlijk een vraag is, bij het koffiezetautomaat met je collega of als je het materiaal klaarlegt en de eerste zwemmers druppelen binnen. Het zijn korte uitwisselingen, nauwelijks meer dan een paar zinnen,…
Druk van ouders: wat doet het met kinderen in het leerproces zwemmen?
Iedere ouder wil het beste voor zijn kind. Zeker bij iets belangrijks als leren zwemmen. Het diploma staat symbool voor veiligheid en vrijheid in het water. In Nederland hoort het er cultureel bij: elk kind moet leren zwemmen. Daardoor wordt het vaak gezien als een verplichting in plaats van het…
Veilig in het water: waar moet je als ouder op letten?
Elk kind kan kan heel veel plezier beleven aan water. En als een kind nog niet kan zwemmen, zijn er hulpmiddelen waardoor een kind toch lekker kan wennen en blijft drijven. Maar let op: het is geen reddingsmiddel en nooit een vervanging voor het ouderlijk toezicht. Altijd in de buurt…
Zwemmen in de vakantie? Hier moet elke zwemouder op letten!
Water heeft een enorme aantrekkingskracht op kinderen. Welk kind geniet nu niet van spelen in het water? Maar als ouders moet je wel altijd alert zijn omdat kinderen nog onvoldoende kunnen zwemmen of toch nog niet zwemvaardig genoeg zijn voor de situatie waarin zij verkeren. Waar moeten ouders dus vooral…
Bijna vakantie: gebruik je zwemleshart!
Nog even en dan stopt de zwemles. Geen kinderen die nat en trots naar huis gaan, alleen nog buitenzwembaden, opblaasbanden en even rust voor de meeste lesgevers. Dat hebben jullie verdiend. De zomervakantie komt eraan. Dus rijst de vraag wat je doet in die laatste zwemlessen? Want het zijn gekke…
‘Mijn kind mankeert niks’
Een vader wil tijdens de les heel graag even met mij praten over de voortgang van zijn zoontje, die nogal tegenzit volgens hem. We bespreken de onderdelen waar zijn zoon moeite mee heeft. Ik stel vragen, probeer goed te luisteren en vooral te ‘verstaan’ wat papa echt bedoelt te zeggen….
De ijzeren driehoek: samen werken aan een ijzersterke relatie
Eén van mijn favoriete podcasts is die van Steven Pont. Hij is ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut en weet dus heel veel over de ontwikkeling van kinderen. Onlangs besprak hij de samenwerking tussen ouders en leraren in relatie tot het lerend vermogen van het kind. Hij noemt het ‘de ijzeren driehoek’ en ik gebruik deze driehoek ook…
Nationale Social Media Onderzoek 2025: groeiende behoefte aan balans en verantwoord gebruik
Zoals altijd onthult het jaarlijkse Nationale Social Media Onderzoek 2025 van Newcom interessante trends en cijfers over het gebruik van social media in Nederland. Waar staan we nu en wat kunnen we voor 2025 verwachten? Van de opkomst van LinkedIn tot de daling van X en BeReal, het onderzoek onthult…
Buitenspelen onder druk: wat betekent dat voor de motoriek van onze jeugd?
Onlangs las ik in de krant over de bevindingen van architecten Janna Bystrykh en Sanne van den Breemer. Zij onderzochten meer dan 250 speelplekken in Rotterdam en kwamen tot een schokkende conclusie: speelruimte in steden verdwijnt in een zorgwekkend tempo. Terwijl juist deze plekken essentieel zijn voor kinderen én voor…
De gevaren van overschatte zwemvaardigheden en het belang van risicoherkenning
Het behalen van een zwemdiploma wordt door ouders vaak gezien als het definitieve bewijs dat een kind veilig is in het water. Maar Kristine De Martelaer benadrukt dat dit een misverstand is. Kinderen kunnen dan technisch zwemmen, maar veel ouders realiseren zich onvoldoende dat dit niet automatisch betekent dat hun kind…
