SnapChat: snap jij het?

Als jij kinderen van middelbare schoolleeftijd om je heen hebt, kan het je niet zijn ontgaan: SnapChat. Hét medium voor de jeugd. Zie willen geen Facebook (waar oudjes op zitten inclusief je eigen ouders…), twitter of LinkedIn. Nee, SnapChat is helemaal hip. Wil jij dus de jeugd bereiken? Stap dan in de wereld van dit medium op social media.

Populair

De meeste social media fans tussen de 15 en 19 jaar zijn er maar druk mee. Zo’n 72% gebruikt SnapChat en daarmee is het onder tieners een immens populaire app. Ben je ouder dan 25 dan snap je het misschien nog. Voor iedereen die ouder is dan 30 -zoals ook ondergetekende- is het misschien niet helemaal duidelijk wat er nou zo aantrekkelijk is aan SnapChat en waarom tieners er zo gek op zijn. Duidelijk is wel dat waar Facebook juist deze doelgroep aan het verliezen is, stijgt het gebruik van SnapChat door deze groep nog altijd. Hoe dat komt? De Social Media Monteur waarom en hoe jij als zwembad kan aanhaken.

Roddels en kletspraat…

Tieners willen geen nieuwsfeed waarin de posts van hun vrienden staan tussen de updates van familie en nieuwsberichten. Ze willen ook geen profiel met hun interesses en hobbies die de hele wereld kan zien. En gelukkig voor hen heeft SnapChat dat allemaal niet. Op SnapChat ‘praat’ je alleen met je eigen uitgekozen groep vrienden, en de dingen die je vertelt worden – net als in het dagelijks leven – niet vastgelegd tot in de eeuwigheid. Je foto’s en video’s verdwijnen zodra ze bekeken zijn. De roddels, de kletspraat, het geklaag gaat allemaal het spreekwoordelijke ‘ene oor in en het andere oor uit’. En dat is nu precies wat de tieners van tegenwoordig willen.

Ook voor zwembaden?

Voor zwembaden die actief willen inzetten op tieners, de jeugd tussen 13 en 19 jarigen, is het zeker interessant om een duik te nemen in de wereld van de vluchtige foto’s en video’s. Hoe dan? Heel simpel eigenlijk: zorg dat je iets leuks hebt dat tieners graag willen gebruiken en (uiteraard nog belangrijker) willen delen. Op SnapChat hoeft het heus geen ingewikkelde en dure reclame-campagne te zijn. Je kunt de aandacht ook heel goed trekken met een leuke, hippe, SnapChat Lens.

SnapChat Lens

Ok, SnapChat Lens? Een Snapchat Lens is een ‘augmented reality’ filter. Dit filter kunnen SnapChatters gebruiken om hun foto’s of video’s op te sieren (met dezelfde techniek als gebruikt wordt in PokéMon Go). Een snapchat lens bestaat uit een snapcode die je kunt delen via elk online en offline medium (zoals via email, maar ook als sticker). Eenmaal gescand met je telefoon, kun je hem doorsturen naar andere mensen en start de augmented reality ‘gekkigheid’. Denk aan: vliegende walvissen, regenboog spugende eenhoorns of donkere gaten vol met enge spinnen. Werkelijk niks is te gek.

Lens op maat

Natuurlijk kun je, behalve eenhoorns en glitter, ook een lens maken voor iets dat te maken heeft met jouw zwembad. Denk bijvoorbeeld aan een lens voor een event, de lancering van een nieuwe activiteit, een creatieve prijsvraag, maskers, postcards. De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos, zolang het maar vooral leuk en origineel is, zodat de jeugd het graag willen delen!

Met dank aan de Social Media Monteur




RBI Corrosion