23 april ZwembadBranche Dag Belgie

Problemen bij het leren zwemmen?

Verdiep je eens in de niet-geïntegreerde primaire reflexen 

Waarom kan een kind zijn hoofd niet naar beneden buigen als hij gaat duiken? Lukt het niet om te komen tot drijven? Blijft het lastig om een koprol te maken? Krijgt het de schoolslag maar niet onder de knie? Lukt het wel om de armen te strekken, maar met de knieën onder de buik? En gaat het zwemmen achter een plank als een speer, maar is de stuwing weg als de armen erbij komen. Of gaat zwemmen onder water prima, maar niet met het hoofd boven water?

Herkenbare vragen? Ondanks al je ervaring, vaardigheden en trucjes lukt het je dan niet om te achterhalen waarom je leerling moeite heeft met leren zwemmen. Je hebt van alles geprobeerd, maar het werkt niet. Eén van de oorzaken die vaak over het hoofd wordt gezien, zijn de niet-geïntegreerde primaire reflexen. Als de primaire reflexen die bij kinderen ontwikkelen tijdens de zwangerschap niet geïntegreerd raken, kan dit hen behoorlijk in de weg zitten. Het is van invloed op het gedrag, de concentratie en ook de motoriek en dus ook het leren zwemmen.


Ben jij op zoek naar een leverancier voor zwembadafdekkingen? 👉 Klik hier.



Primaire reflexen

Jur ten Hoopen is Neuro Developmental therapist en gespecialiseerd in de behandeling van neurologische problemen. Bij de Nederlandse tak van het Institute for Neuro-Physiological Psychology zet hij zich in om mensen met leer- en gedragsproblemen te helpen en houdt hij zich ook bezig met het vergroten van kennis over de invloed van neuro-motorische onrijpheid (NMI) op schoolprestaties en gedrag. Nog te vaak ziet Ten Hoopen dat de problematiek van niet-geïntegreerde primaire reflexen wordt onderschat, terwijl het erkennen ervan kinderen al enorm kan helpen. “Elke voldragen baby wordt geboren met een set van primaire reflexen, deze zijn bijvoorbeeld nodig voor een kind om te worden geboren. De bewegingen die zij moeten maken voor een bevalling worden niet aangestuurd vanuit de hogere delen in de hersenen, maar vanaf een laag deel in de hersenen namelijk de hersenstam waar de primaire reflexen zitten. Vervolgens verdwijnen deze ook weer. Maar soms worden deze primaire reflexen niet ten volle doorleefd en houdt dit het motorisch en cognitief ontwikkelen van het kind tegen. Met vergaande gevolgen voor de algemene ontwikkeling van kinderen.”

Lees ook: Onrust tijdens de zwemles: dit zijn de valkuilen…

Overprikkeld

Een voorbeeld van een niet-geïntegreerd primair reflex is de Moro reflex wat kan leiden tot overprikkeling. “Niet iedereen legt direct het verband hiertussen, dat terwijl een kind er enorm mee is geholpen als dit wel wordt gezien.” De Moro reflex is een alarm reflex dat een kind ontwikkelt tijdens de zwangerschap en maakt de baby gevoelig voor gevaar. Het is duidelijk te zien bij een pasgeborene wanneer er plotseling een hard geluid wordt gemaakt, er volgt dan een snelle inademing en de armpjes worden wijd uiteen gegooid en wanneer de armen dan weer over de borst bijeen komen, schreeuwt de baby het uit. Dit reflex gaat rond 3 maanden na de geboorte over in een volwassen schrikreactie, waarbij de zintuigen worden gebruikt om de ernst te bepalen. Wanneer dit niet gebeurt, zal er telkens een overproductie aan adrenaline en cortisol worden rondgepompt waardoor een kind wordt overladen door allerlei prikkels en extra gevoelig kan zijn voor licht en geluid of last kan hebben van keel-, neus- en oorproblemen. Dat terwijl de Moro door de juiste reflexintegratie en oefeningen kan worden geremd. Daarnaast wijst Ten Hoopen op niet-geïntegreerde primair reflexen die het focussen van de ogen belemmeren, waardoor het kind problemen heeft met lezen en het ook niet goed kan begrijpen. Of de armen zijn te gestrekt waardoor de fijne motoriek lastig is en een kind te veel op de pen drukt waardoor het schrijven niet goed lukt.

Lees verder in ZwembadBranche #90 via deze link