Te druk? Positief ‘Nee’ zeggen, zo doe je dat!

Zou je vandaag eigenlijk het liefst de dekens ver over je heen willen trekken en lang in je bed willen blijven liggen, gewoon rustig wachten tot de dag voorbij is? Heb jij even geluk, dan ben je vandaag niet de enige. Op Blue monday willen we dat allemaal wel. Maar heb jij wel vaker het idee dat je van alles moet -werk, privé, sociaal, sporten- en wil je daar verandering in aanbrengen? Zeg eens wat vaker Nee. Hoe? Met haar boek ‘Het recept voor een goede dag’ helpt Caroline Webb je productiever te werken, gesprekken en samenwerking te verbeteren, scherper te redeneren en meer invloed op je omgeving te krijgen. En ook om ‘Nee’ te zeggen.

Defensief

Onze hersenen zijn voortdurend op zoek naar potige bedreigingen of beloningen. Bij een bedreiging verleggen onze hersenen hun activiteit van intelligent denken naar snelle en soms wat minder intelligent denken. Dit gebeurt er ook wanneer iemand wordt geconfronteerd met een Nee op zijn of haar verzoek. Direct schiet je in de defensie. En dan is het voor heel veel mensen lastig om begripvol te reageren. En voor je het weet heb je en Nee gezegd en een rotgevoel. Grote kans natuurlijk dat je bijdraait en toch ‘Ja’ zegt.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de waterbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: Wat kan je doen aan je werkgeluk? Kijk naar de ‘Twaalf factoren’

Een positieve Nee!

Wat moet je dus wel doen volgens Webb om te zorgen dat iemand echt begrip krijgt voor een ‘Nee’ en niet in de verdediging schiet? Antwoord met een positieve ‘Nee’. Maar dan is de vraag: Hoe doe je dat? Volgens Webb gaat het om 4 belangrijke stappen.

  1. Begin hartelijk. Laat oprecht blijken dat je waardering hebt voor het verzoek van de ander.
  2. Benoem prioriteiten. Begin vervolgens nooit met ‘Het spijt me, maar….’ Wat dan wel? Benadruk je prioriteiten op dit moment en waarom deze nu zo belangrijk voor je zijn.
  3. Sorry… Zeg nu wel dat het je spijt, maar dat het verzoek daarom nu niet uitkomt.
  4. Eindig hartelijk. Probeer diegene vervolgens wel te helpen. Wellicht weet je iemand anders die zou kunnen helpen of een andere mogelijke oplossing. En vergeet vooral niet om vervolgens succes te wensen. Lijkt heel logisch maar wordt vaak vergeten omdat we de Nee heel ongemakkelijk vinden en er snel van af willen zijn.

advertentie

Alle leveranciers voor de zwembranche vind je hier