Op de cover van ZwembadBranche?

Sommige trends zijn zó geen trend dat het volgen ervan een hilarische dagtaak oplevert. Leisure diving is de beste mediahoax in tijden. Trends: zo zijn ze er, zo zijn ze weer weg. Rond mei schreven media wereldwijd dat ‘planken’ een nieuwe trend was: jezelf zo plat als een plank op een oppervlakte neervlijen en dan een foto van jezelf laten maken. Duizenden YouTube-filmpjes bewezen het succes.
Alleen: planken bleek gevaarlijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Tenminste, als je het op de zevende verdieping doet en van het dak valt, zoals een 20-jarige Australiër overkwam. Ook niet aan te bevelen, hoewel bui-ten-ge-woon grappig natuurlijk: op een politieauto gaan liggen, of op de afrit van de A4. Tientallen arrestaties later was het einde trend, hoewel die in Holland (waar alles later gebeurt) nog steeds tot o zo geinige Facebookfoto’s leidt.

Nee, dan leisure diving. Een Amerikaans fenomeen waar gespierde jongeren met een zwembad hun downtime mee vullen. De opdracht: zo elegant mogelijk het zwembad in duiken en in volle vlucht een ontspannen houding aannemen, waar je vrienden dan snel een foto van maken. Die mailen naar leisuredive.com. Vervolgens opscheppen. Kijk eens hoe relaxed ik in de lucht hang! Ik heb een cocktail in mijn hand, een vlinderdasje om en ik kijk uiterst ontspannen, ondanks dat ik straks met mijn kleren aan in het zwembad plons!

Grappig detail: alle Hollandse media schreven er al over op hun websites (echt allemaal, van AD tot GeenStijl tot Hart van Nederland.nl tot de Telegraaf tot de NOS, die allemaal een foto van de betreffende website hebben geleend, en die allemaal zeggen dat leisure diven het nieuwe planken is), maar er is nog geen enkele Hollandse tiener op de Amerikaanse website te zien. Ook grappig: er zijn sowieso maar dertig foto’s op de site te zien, en andere websites over het onderwerp bestaan niet. Nog grappiger, hilarisch eigenlijk: op YouTube is niet één filmpje met leisure divers te vinden! Ook dat is humor, mensen! Een tienertrend die niet bestaat, behalve in de media…

…of toch niet
Wij willen met ZwembadBranche een poging wagen. Voor onze coverfoto zijn wij op zoek naar de mooiste ‘leisure dive’ uit de ZwembadBranche. Je kunt jouw leisure dive opsturen naar [email protected] De sluitingsdatum is vrijdag 2 september. Hierna zullen wij een selectie maken waaruit jullie dan uiteindelijk de winnaar kunnen kiezen. De winnende foto wordt afgebeeld op de cover van ZwembadBranche #30.

 
 Nationaal Onderzoek Zwemouders - 2017