Lesgevers aquafitness kennen het wel, het samenspel (of interactie) met je klanten. De wisselwerking tussen wat zij willen en wat jij doet. Hoe fijner het voor jou voelt, hoe dichter je bij de klant kan zitten. Het moet wel ‘naturel’ verlopen. In jouw comfortzone blijven is het beste, maar wat als de klant commentaar heeft?
Vooropgesteld ben jij natuurlijk degene die bepaalt. Jij leidt de les, bereidt het voor en voert het uit. Het grootste gedeelte heb je dus zelf in de hand. Staat de inhoud wat verder van je af, dan voel je je er onprettig bij en straal je dat ook uit. Mensen zullen erdoorheen prikken en het zien aan je houding, je gezicht en misschien zelfs je gedrag dat het niet helemaal gaat zoals je het bedacht had. Een goede voorbereiding is de sleutel, maar dan nog.
Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de luchtbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.
Muziek. Ben jij juist iemand die graag op muziek werkt? Doe het dan! Past dat je niet, maak je dan ook geen zorgen. Zolang de mensen geen choreografie op muziek verwachten, ben je veilig. Als je dan de juiste oefenstof hebt, met de juiste variaties en afwisseling, is het ook prima. Gebruik je de muziek meer als ondersteuning of als motivatie, dan helpt het je wel meer dan dat je dat uit jezelf moet halen. Zoek naar nummers die jou liggen, die passen bij de doelgroep en die zorgen voor een leuke sfeer.
Tempo en cadans. Bijna alle mensen houden van lekker hard werken in water. Dat is meer dan cardio alleen. Het zijn niet altijd de snellere oefeningen die zorgen voor een verhoging van de hartslag. Juist ook grote bewegingen, met veel versnellingen (en bijvoorbeeld stops erin) zijn vaak zwaar en pittig voor de spieren. Wissel het af met snel en klein naar groot en krachtig. Kijk (en voel) goed wat de groep lekker vindt.
Springen. Vaak wordt springen in het zwembad ook als lekker ervaren: van jacks to ski, tot jumps op 1 been alleen, hoog omhoog en explosief. Ga je dan ook nog eens verplaatsen, zullen zeker de buik- en rugspieren (de hele romp dus) moeten meewerken om in balans te blijven. Heerlijk tussendoor wat ‘huppelen’ is altijd lekker.
BBB. Buik billen en benen… al is het ook leuk om extra arm-oefeningen toe te voegen: je voelt ze branden als je ze intensief inzet. Maar sowieso komen klanten vaak voor een strakkere buik, benen en billen. Deze succesformule is ook in de sportschool een blijvende hit, wat je in het zwembad ook terugziet.
Lees ook: Take One. Add One. Repeat Some.
Mobiliteit. De samenwerking tussen flexibele spieren en beweeglijke gewrichten is ook nog steeds een goeie. Denk aan schouders, heup, knie en enkel. Deze worden eigenlijk voortdurend meegenomen, maar niet altijd in een grote bewegingsuitslag (of met een extra aandacht op). Het verschil bijvoorbeeld tussen schoppen om en om en het staan op 1 been en dan andere been herhalend schoppen is snel merkbaar, een is stuk vermoeider.
Kletsen. Dit hoort er natuurlijk ook wel een beetje bij, sociale interactie is altijd leuk. Vind je het storend? Zorg dan voor gecoördineerde oefeningen of zet er meer draaien in. Dan moeten ze nadenken en is er minder tijd om te praten. Of zet ze zo hard aan het werk dat ze geen zuurstof meer hebben om te kletsen. Mits dat fysiek kan uiteraard. Er zijn natuurlijk ook mensen die vooral komen om een uurtje gewoon lekker met de groep te zijn en willen genieten.
Als je weet wat de klant het leukste vindt, kan je daar (tot op zekere hoogte) op inspelen. Muziekstijl, tempo van de les, de oefenstof, de vele variaties. Maar ook de herkenning en herhaling van oefeningen zorgen voor een afwisselend, gestructureerde les die echt voor hen is gemaakt. Leer ze kennen, zorg voor een samenspel tussen wat zij leuk vinden en wat jij wil bereiken. Zorg dat je weet wat hun doel van de les is en kijk of je daarop in kan spelen. Het is voor elke doelgroep anders, dus probeer dit te achterhalen. Dan kom je er dichter op, ga je er dieper in en loopt het lekker(der)!
Deze column is geschreven door Katrien Lemahieu en verscheen eerder in ZwembadBranche #92