27 maart ZwembadBranche Congres

Laco Glanerbrook opnieuw meest actief op Social Media

Laco Glanerbrook prolongeert zijn toppositie in de derde editie van onze Social Media rubriek Ranking the Pools. Door vooral goed te scoren op interactie met hun fans op Facebook hebben zij Subtropisch zwembad de Stiennen Flier en Spurd-Leeghwaterbad achter zich gelaten. Daarmee is de top 3 ten opzichte van vorige keer ongewijzigd. Net als vorige keer is interactie een belangrijke graadmeter, deze keer uitgedrukt in een likealyzer score. De competitie in de lijst wordt steeds spannender omdat steeds meer accommodaties zich aanmelden voor deze lijst. De volgende ranking zal in het november nummer van ZwembadBranche gepubliceerd worden.

Het ranken van de deelnemende clubs is een zorgvuldig proces. Zo heeft Laco Glanerbrook met 3.032 veruit het meeste aantal aantal volgers op Twitter en Mosaqua Subtropisch Zwemparadijs met 3.829 het grootste aantal Facebook fans. Beide bedrijven behaalden in de vorige ranking voor deze onderdelen ook de eerste plaats. Toch is dit geen garantie voor succes. Het aantal volgers of fans geeft slechts het potentiële publiek weer. Je hebt niks aan ze als ze niet in de doelgroep vallen en bereikt worden. En meer betekent ook niet altijd beter. Een like is pas het begin. Het totale aantal volgers op Twitter is sinds de vorige meting in november met 28% gegroeid van 22.856 naar 29.270. Het aantal facebook fans is ten opzichte van de vorige meting met 96% gegroeid van 22.766 naar 44.728. De meeste groei zit daarmee net als vorige keer duidelijk bij Facebook.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de waterbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Interactie, interactie, interactie!
Ga je beginnen met Social Media, start dan vooral met Facebook. Richt je daarbij dan met name op de interactie. Veel bedrijven fixeren zich volledig op het aantal fans dat ze hebben en schenken weinig tot geen aandacht aan de vervolgstappen: hoe gaan we de dialoog aan met deze fans? Uiteraard is een bepaald volume belangrijk om de gedane investeringen te rechtvaardigen. Maar uiteindelijk moet het doel zijn om interactie te hebben met de fans, niet alleen om fans te hebben.

In de vorige ranking werkten wij met de IPM score. IPM staat voor ‘Interaction Per Thousand’ fans. Dit is een cijfer waarmee pagina’s met elkaar zijn te vergelijken op het gebied van engagement. Bij deze ranking hebben wij een nieuw scoremodel gebruikt, namelijk de LikeAlyzer score. Wanneer je de URL van jouw zakelijke Facebookpagina invoert op LikeAlyzer krijg je een pagina met een analyse van jouw Facebook pagina. Een overall cijfer én tips en aanbevelingen om de interactie met je Facebook fans te verbeteren. Dit cijfer hebben wij deze keer gebruikt in de plaats van de IPM score. Naast interactie kijkt deze tool ook naar andere zaken zoals reactietijd op vragen. Het is dus een aanrader om dit voor jouw pagina te doen en om te kijken hoe je jouw score kunt verbeteren, zodat je volgende keer nog beter scoort in onze ranking.

Berekening
De ranking is gemaakt op basis van drie meetpunten: het aantal volgers op Twitter, het aantal Fans op Facebook en de LikeAlyzer score. Voor alle scores krijg je een ranking. Door alle rankings bij elkaar op te tellen en te delen door drie krijg je een overall score.
Klik hier voor lijst van juni

deel op twitter deel op facebook


advertentie

ZwembadBranche Congres 2024