27 maart ZwembadBranche Congres

Laco Glanerbrook meest actief op Social Media

Social media spelen een steeds grotere rol, ook in de zwembranche. Maar hoeveel accommodaties maken al gebruik van deze nieuwe media. Wie zit er op Twitter of Facebook met hoeveel volgers of likes? Om te weten hoe actief de branche is hebben wij de eerste Ranking the pools samengesteld. Wij zullen dit vanaf nu elk halfjaar bijhouden om te zien welke veranderingen er in de lijst optreden.

Laco Glanerbrook is de eerste winnaar van Ranking the Pools. Door op zowel facebook als twitter een grote fanbase te bedienen hebben zij Spurd-Leeghwaterbad en Sportcomplex de Sypel net achter zich gelaten. De ranking is gemaakt op basis van drie meetpunten: het aantal volgers op Twitter, het aantal Fans op Facebook en de IPM score op Facebook. Voor alle scores krijg je een ranking. Door alle rankings bij elkaar op te tellen en te delen door drie krijg je een overall score.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij het automatiseren van processen in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Waarde fans
Het ranken van de accommodaties is een zorgvuldig proces. Het aantal volgers of fans kan mooi klinken, maar zegt nog niet alles over het bereik. Zo is het aantal Fans op Facebook een nummer waar veel bedrijven zich ten onrechte blind op staren. Het aantal fans geeft slechts het potentiële publiek weer. Je hebt niks aan fans als ze niet in de doelgroep vallen en bereikt worden. En meer betekent ook niet altijd beter. Een like is pas het begin. Veel bedrijven fixeren zich volledig op het aantal fans dat ze hebben en schenken weinig tot geen aandacht aan de vervolgstappen: hoe gaan we de dialoog aan met deze fans? Uiteraard is een bepaald volume belangrijk om de gedane investeringen te rechtvaardigen. Maar uiteindelijk moet het doel zijn om interactie te hebben met de fans, niet alleen om fans te hebben.

IPM score
Maar hoe vergelijk je een pagina van 1.000 fans met eentje die er ‘slechts’ 100 heeft? Dit was niet alleen voor ons een vraag, maar ook waar de mensen achter Conversocial mee worstelden. Zij hebben daarom de IPM score ontwikkeld. IPM staat voor ‘Interaction Per Thousand’ fans. Dit is een cijfer waarmee pagina’s met elkaar zijn te vergelijken op het gebied van engagement. Daarnaast telt alleen de interactie (likes en comments) die updates genereren mee, zo heeft dus een grote toestroom van nieuwe fans geen invloed. IPM berekent over een periode van 30 dagen het aantal likes en comments die een pagina ontvangt op haar updates en deelt dat door het aantal updates en het aantal fans dat een pagina heeft. Wanneer de pagina’s worden vergeleken op basis van IPM scores kom je tot interessante inzichten. Zo blijken vaak niet de ‘usual suspects’ met duizenden of miljoenen fans de hoogste relatieve engagement te hebben, maar blijken andere pagina’s het veel beter te doen. De gemiddelde IPM van de 100 grootste Nederlandse pagina’s lag op 2.65. Voor pagina’s met veel fans is het moeilijker om een goede IPM score te behalen. Hoe meer fans, hoe moeilijker het is om iedereen te bereiken. Wij hebben bij de IPM score daarom een ondergrens van 100 fans ingesteld, zit je daaronder dan wordt de IPM score niet meegeteld. Bij meer dan 500 fans wordt de IPM score verdubbeld.

Lees verder in ZwembadBranche #38


advertentie

Aquatickets