4 juni Technisch Congres

Is recreatief zwemmen nog aantrekkelijk genoeg?

Deze week las ik een blog van Minette Lommers, directeur van SportCity Veldhoven, waarin ze ingaat op een trend: de daling van het aantal recreatieve zwembadbezoeken. Dit naar aanleiding van het nieuws dat een strandje in haar omgeving stopt met recreatief zwemmen. Haar eerste gedachte was dezelfde als die van velen: Hoe dan? Want als het mooi weer is, lijkt het daar toch altijd druk? Helaas blijkt dat niet meer het geval. Het aantal recreatieve zwemmers loopt terug.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de luchtbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Trend

Het is een trend die Minette ook in haar eigen zwembad ziet. Maar wat betekent dit: is zwemmen dan niet meer populair, of spelen er andere factoren mee? Minette gaat op onderzoek uit en komt in haar blog tot drie belangrijke oorzaken.

  1. Kosten. Voor veel gezinnen zijn de toegangsprijzen en bijkomende kosten, zoals parkeren en horeca, een drempel. Zeker in de vakantieperiodes wordt kritisch gekeken naar de prijs-kwaliteitverhouding. Als andere uitjes, zoals een dagje strand of een attractiepark, aantrekkelijker lijken qua kosten, is de keuze snel gemaakt.
  2. Veelzijdige mogelijkheden. Waar zwembaden vroeger een van de weinige recreatiemogelijkheden waren, is het aanbod tegenwoordig enorm uitgebreid. Gezinnen kiezen steeds vaker voor outdooractiviteiten, sportieve vakanties of natuuruitjes. De verschuiving naar een actievere en bewustere levensstijl speelt hier een belangrijke rol in. Zwembaden moeten steeds meer concurreren met dit brede aanbod.
  3. Beleving. Bezoekers verwachten meer dan alleen een zwembad. Extra attracties, een gevarieerd activiteitenaanbod en kwalitatieve horeca maken het verschil. Zwembaden die zich hier niet in onderscheiden, kunnen minder aantrekkelijk worden dan andere recreatieve bestemmingen.

Lees ook: De impact van individualisering op sporten en bewegen

Wat kunnen we doen?

Er lijkt ene verschuiving plaats te vinden van recreatief zwemmen naar meer begeleide doelgroepactiviteiten en banenzwemmen. Als je recreatief zwemmen wil behouden betekent dit volgens Minette dat het essentieel is om aantrekkelijke prijsmodellen aan te bieden, een ontspannen en veilige omgeving te creëren en het continu vernieuwen van de beleving om de concurrentie met andere vrijetijdsbestedingen aan te kunnen. Ook beschrijft Minette hoe zij en haar team hierop inspelen. Waarbij het gegeven dat de gemeenteraad bewust gekozen voor een concept zonder poespas – enkel een bak water – de uitdaging wel groter maakt. Maar er wordt dag in dag uit volop ingezet op beleving en klantvriendelijkheid. Ze organiseren extra activiteiten, zoals een ‘Wipe Out’ in het water, en focussen op het creëren van een fijne sfeer voor gezinnen. Ook werken ze aan een vakantiekaart voor gezinnen om het zwembadbezoek aantrekkelijker te maken.

Hoe ervaren jullie dit? Zien jullie ook een daling in recreatief zwemmen? Hoe kijken jullie daar tegenaan? Welke initiatieven nemen jullie om bezoekers te blijven trekken? Zijn er creatieve oplossingen die bij jullie goed werken? Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en ideeën. Laat het me weten in de reacties!

Lees hier de blog ‘Om gezinnen opnieuw te inspireren moeten zwembaden inzetten op klantvriendelijkheid en een unieke aantrekkelijke ervaring’


advertentie

Alle leveranciers voor de zwembranche vind je hier