Is jouw accommodatie een social media topper?

Sport- en Belevingscentrum De Scheg is de tiende winnaar van onze Social Media rubriek ‘Ranking the Pools’. Door goed te scoren op Twitter én Facebook, zowel qua aantallen fans als de interactie met hun fans, hebben zij Sportcentrum Kardinge en Zwembad De Wilder achter zich gelaten. De top 10 van de lijst is ten opzichte van de vorige ranking helemaal door elkaar geschud. Er zijn deze keer 6 accommodaties de top 10 binnengekomen.

Interactie

De lijst bestaat inmiddels uit 139 zwembaden en zwemscholen. In de top 50 zitten voornamelijk bedrijven die een goede Likealyzer score behalen. Deze score wordt voornamelijk behaald door interactie, een belangrijke graadmeter in deze ranking. De aantallen fans of volgers zijn van minder belang. Het aantal fans geeft slechts het potentiële publiek weer. Je hebt niks aan fans als ze niet in de doelgroep vallen en niet bereikt worden. En meer betekent ook niet altijd beter. Zoals je ook in de grafieken hieronder kunt zien, is de groei bij Facebook verreweg het grootst. De grafieken tonen de groei in aantallen fans en volgers van de tien metingen die we tot nu toe hebben uitgevoerd.
gemiddeld aantal fans/volgers totaal aantal fans/volgers

Meeste zwemklanten nog altijd op Facebook

Een wereld zonder social media is niet meer voor te stellen: even je tijdlijn checken op Facebook, kijken of je iets gemist hebt op twitter of een filmpje bekijken op Youtube. Maar het is voor zwembaden en zwemscholen natuurlijk ook ideaal om (potentiële) bezoekers te bereiken. Is de vraag: wie ‘zit’ dan waarop? Uit onderzoek onder social media gebruikers blijkt dat het grootste platform nog steeds Facebook is, gevolgd door Youtube, Instagram, Snapchat en Twitter. Hoewel Facebook nog steeds bovenaan staat, geeft het wel een beetje vertekend beeld. Onder de jeugdige social media fans begint Facebook terrein te verliezen. Bij gebruikers onder de 20 jaar daalt het dagelijks gebruik van Facebook met 11%. Bij gebruikers onder de 40 jaar is dat beperkt gebleven tot 3%. Als je de jeugd wilt bereiken zet dan vooral in op Snapchat, daarnaast is Instagram ook een serieuze speler om rekening mee te houden. Zeker ook omdat dit platform populair is onder zowel de jeugd als de oudere ‘jeugd’. Uit ons zwemouderonderzoek (2018) blijkt ook dat de meeste zwemouders (90%) actief zijn op Facebook, gevolgd door WhatsApp (87%) en Instagram (25%). Slechts 6% van alle zwemouders is nog actief op Twitter.

Nieuwe spelregels op Facebook

Omdat Facebook nog altijd het meeste potentieel geeft voor de zwembranche is het belangrijk om te weten dat de ‘spelregels’ onlangs zijn veranderd. Facebook oprichter Mark Zuckerberg wil meer betekenisvolle sociale interactie. Oftewel updates van vrienden en familie, in plaats van bedrijven. Persoonlijke berichten krijgen in de komende maanden dus meer prioriteit en publieke content (posts van pagina’s) is straks minder vaak te zien op tijdlijnen. Het wordt dus moeilijker om op te vallen met een bedrijfspagina. En voor wie zich wil voorbereiden op de toekomst, Snapchat en Instagram is erg populair onder de jeugd. Een account is dan ook aan te raden, zeker ook nu het bereik middels Facebook lastiger wordt.

Lees ook: Facebook wil meer aandacht voor vrienden en familie: hoe val je op als zwembad?

Doet jouw accommodatie al mee?

In de volgende uitgave van ZwembadBranche maken we weer de halfjaarlijkse Social Media Top 50 bekend. De elfde editie alweer. In de lijst van februari stonden 139 zwembaden en zwemscholen, hiermee geeft deze lijst een goed beeld van hoe de zwembranche scoort op social media. Maak jij kans om de winnaar van de vorige keer, Sport- en Belevingscentrum De Scheg, op te volgen maar ben je nog niet aangemeld? Meld je aan door een mailtje naar info@zwembadbranche.nl met jouw zakelijke facebookpagina en instagram- en/of twitteraccount en wellicht sta jij in juni ook in de lijst.

 
 “VConsyst”