Zwemles van de toekomst: effectiviteit verhogen, meer uitdaging én leuker
Hoe kunnen we zwemlessen zo inrichten dat kinderen niet alleen goed leren zwemmen, maar ook gemotiveerd blijven op langere termijn? Carola Minkels, promovenda aan de Vrije Universiteit Amsterdam, doet namens InnoSportLab de Tongelreep, NRZ, KNZB en VU Amsterdam onderzoek naar effectieve motorische leermethoden voor zwemvaardigheden bij kinderen. Gemeente Eindhoven en…
‘De kracht van een speelse geest’ – waarom spelen niet alleen voor kinderen is
We groeien op met het idee dat spelen iets voor kinderen is. Zodra we volwassen worden, nemen werk, verplichtingen en verantwoordelijkheden het over, en lijkt er nauwelijks ruimte voor speelsheid. Maar wat als juist die speelse geest ons kan helpen om creatiever, gelukkiger en zelfs succesvoller te zijn? In De kracht…
Athletic Skills Model zorgt voor creatieve beweegoplossingen in het zwembad
Beter worden in zwemmen kan ook door van andere sporten te proeven. Operationeel manager Jorick Hendriksen van het Athletic Skills Model (ASM) gelooft er heilig in dat de Schijf van 10! zwemmen en aquasporten een stuk leuker en veelzijdiger kan maken. “Waarom zou je bijvoorbeeld geen ringen in een zwembad ophangen,…
Robotzwemles? Elke les telt, dus make it count!
Ik zie het steeds vaker: robotzwemlessen. Ik heb het dan niet over lessen met robotten die werkzaamheden overnemen, maar over ‘statische’ en eenzijdige zwemlessen waarbij kinderen gedurende de gehele les op een en dezelfde manier zwemmen of voortbewegen. Zonder enige andere prikkel. Ik noem deze lessen robotlessen.