23 april ZwembadBranche Dag Belgie

Aandacht maakt alles mooier!

Laatst was ik met de hele familie in een pannenkoekenrestaurant. Na een gezellige dag, waren we echt toe aan een pannenkoek. Met lekkere trek stapten wij dus met 23 mensen het restaurant binnen, waar we een paar dagen van tevoren een reservering hadden gemaakt. Maar vanaf het moment dat we binnenkwamen, voelden we ons totaal niet welkom…

‘Gedoe’

De serveerster was overduidelijk toe aan rust, de bestelling opnemen bleek ingewikkeld en het bakken van de pannenkoeken duurde uren. Non-verbaal werd volkomen duidelijk dat wij eigenlijk ‘gedoe’ waren. En je kon toch ook niet echt zeggen dat ze niet op ons hadden gerekend. Wat was de reden? Ze hadden twee man personeel minder en het was daardoor voor het personeel een lange en vermoeiende dag. Maar heb ik daar boodschap aan? Nee, eigenlijk niet. Nu kun je je afvragen wat je kunt verwachten van een pannenkoekenrestaurant, je betaalt natuurlijk niet de hoofdprijs. Maar stel dat we iets meer moesten betalen en heel vriendelijk werden geholpen, had je mij dan gehoord? Ik durf te wedden van niet.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de waterbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Geld

Geld is niet bepalend. Wat dan wel? Aandacht. Zo zie je bijvoorbeeld ook restaurants waar mensen achteraf zelf de prijs mogen bepalen. En wat blijkt? Waar men goed is geholpen, is men eerder geneigd om meer te betalen. Het begint dus bij aandacht. Oprechte aandacht. Zonder dat is je product of dienst per definitie minder waard en minder aantrekkelijk. Denk bijvoorbeeld maar aan de bekende reclame van de paarse krokodil… Aandacht kan het maken of breken. Of zoals Ikea zegt: ‘Aandacht maakt alles mooier!’.

Lees ook: In de algemene voorwaarden staat…

Factoren

Maar wat is aandacht eigenlijk? En vooral: hoe trek je de aandacht? In een onderzoek van Newcom Research & Consultancy las ik dat er vijf factoren dominant zijn. Stel je hebt een nieuwe activiteit voor in het water, dan is de vraag: Hoeveel tijd heeft de klant ervoor? Hoeveel belang hecht de klant eraan? Hoeveel moeite wil de klant ervoor doen? Hoeveel plezier beleeft de klant eraan? En tot slot, hoe vaak denkt de klant te kunnen komen? Duidelijke taal. Maar als je dan de aandacht hebt getrokken, hoe houd je deze dan vast? Hiervoor geldt: je moet voor de klant tijd vrijmaken, er belang bij hebben, er moeite voor willen doen, er plezier aan beleven en de intentie hebben om een lange relatie met hem of haar op te bouwen.

Interessante vragen om eens langs te lopen. Hoe staat het ervoor bij jouw zwembad? Ik ben benieuwd, laat het ons weten in een reactie of in een blog!