‘Ook vluchteling ouders bang voor verdrinking van hun kinderen’
De campagne van Consument en Veiligheid richt zich op ouders van kinderen van 0-12 jaar en heeft daarbinnen specifiek aandacht vooral op allochtone ouders. Dat een dergelijke campagne hard nodig is, maken cijfers over verdrinkingen en verontrustende berichten van de reddingbrigades en zwembaden en onderzoeken van het Mulier Instituut naar…
‘Overlevingszwemmen voor jonge kinderen’
‘Heerlijk spelen in het water en tegelijkertijd ontzettend hard oefenen om te leren overleven in het water.’ Dat gebeurt er tijdens de lessen overlevingszwemmen voor peuters. Kinderen van 2 tot en met 4 jaar leren spelenderwijs om te gaan met de ‘materie’ water. Deze doelgroep vraagt echter wel om een…
Campagne wijst op belang ouderlijk toezicht
‘Steeds meer kinderen kunnen niet goed zwemmen.’ Zo opende recent verschillende landelijke dagbladen. Uit onderzoek is gebleken dat steeds meer kinderen niet voldoende zwemvaardig zijn en daardoor meer kans lopen om te verdrinken. Vanaf de jaren negentig daalde het aantal verdrinkingen met dodelijke afloop, maar de laatste jaren is het…
Nieuwe voorlichtingsactie moet verdrinkingen voorkomen
Vandaag begint Consument en Veiligheid een voorlichtingsactie om ouders bewust te maken van het belang van toezicht als kinderen bij water spelen. Dat is hard nodig, want het aantal verdrinkingen bij kinderen is nog steeds groot. De campagne begint vandaag in alle Nederlandse openbare zwembaden, op stranden en recreatieplassen in…