‘Social media vragen hoge mate van betrokkenheid bij medewerkers’

Voor de derde keer op rij scoorde Laco sport- en recreatiecentrum Glanerbrook in Geleen het best in onze social media rubriek Ranking the Pools. Een prestatie die vraagt om een verhaal. Wat is de strategie en hebben ze een geheim? Inspirator Joeri Dusch vertelt en benadrukt dat social media in iedergeval geen ad hoc bezigheid is.

Natuurlijk valt er in een multifunctionele accommodatie als Glanerbrook veel te delen met fans, volgers en potentiële klanten. Een gevarieerd aanbod van schaats, zwem, fitness- en ontspanningsactiviteiten voor alle leeftijden staat garant voor een continue en relevante nieuwsstroom. Of liever gezegd content, zoals dat vandaag de dag zo mooi heet. Toch heb je altijd een aanjager nodig om de zaak in gang te zetten. Joeri Dusch is zo iemand. Verantwoordelijk voor de sales en marketing in Glanerbrook, inclusief de receptie. Mooie combinatie ook die direct schakelen tussen online en offline diensten mogelijk maakt. Dusch maakte zich al vroeg sterk voor het effectief gebruik van social media in het multifunctionele sportcentrum dat beschikt over een zwembad, fitness, fysiotherapie, zonnebank, buitenbad, sporthallen, overdekte ijshal, skeeler- en wielerbaan. En niet te vergeten een 400 meter schaatsbaan. Medio 2007 werden in Geleen al de mogelijkheden van Hyves verkend. Drie jaar later volgde een professionaliseringsslag, waarbij ook de kansen van Twitter, Facebook en YouTube optimaal werden benut. Vooral de onder de jongeren populaire app Instagram wordt tegenwoordig in Glanerbrook als een interessant instrument gezien. Op Instagram heeft de accommodatie binnen een halfjaar 2.500 volgers aan zich weten te binden. Dusch: ‘’Een megatrend die zwembaden een uitgelezen kans biedt om met een van de belangrijkste, maar tegelijk moeilijkst te bereiken, doelgroepen te communiceren. De groei van deze app is echt explosief. Het gaat harder dan Twitter of Facebook ooit hebben gedaan.’’

Bereikbaarheid

Het bereiken van bestaande en potentiële klanten via content marketing wordt volgens Dusch in hoog tempo belangrijker. ‘’Het schieten met losse flodders is voorgoed voorbij.’’ In Glanerbrook is de inzet van social media verankerd in de strategie van de organisatie. Een 24/7 bereikbaarheid hoort daarbij tot de meest belangrijke pijlers. ‘’Wij willen altijd bereikbaar zijn en onze gasten zo goed mogelijk te woord staan. Daarbij zetten we alle online instrumenten in, ook in de avonduren en in het weekeinde. Bij ons wordt 90 procent van alle klantvragen real time beantwoord.’’ Bereikbaarheid is in de visie van Dusch direct gekoppeld aan het concept van gastvrijheid. Ook openheid hoort daarbij. ‘’We laten zoveel mogelijk zien hoe we een eventuele klacht van een klant oplossen.’’ Als het nodig is wordt overgeschakeld op een offline oplossing, bijvoorbeeld als het om te persoonlijke zaken gaat. ‘’Maar transparantie is voor ons een groot goed. Als organisatie moet je je kwetsbaar durven opstellen naar je klanten en overige stakeholders. Natuurlijk is het altijd zoeken naar de juiste balans. Je moet wel oppassen dat je het probleem niet groter maakt dan het is.’’

Lees verder in ZwembadBranche #45
 
Glanerbrook
 
deel op twitter deel op facebook




EasySwim Pro