Participatief onderwijs ‘Zwemles 2.0’

Al vele kinderen hebben bij Zwemschool Wetterwille ontdekt wat waterpret is. Niet voor niets betekent de naam van de zwemschool Wetterwille in het Fries ‘waterpret’. Een bewuste keuze. Volgens de eigenaren, Wendy Lekkerkerk en Henk Cuperus, gaan kwaliteit en plezier gelijk op. Het echtpaar heeft innovatie hoog in het vaandel staan en streeft altijd naar het verbeteren van de kwaliteit van het zwemonderwijs. De passie ligt bij het goed leren zwemmen van kinderen. Maar bovenal willen zij het plezier wat je aan water kunt beleven overbrengen. En dat begint bij de zwemles.

Cuperus is na zijn opleiding in 1986 direct aan het werk gegaan in Friesland als zwemonderwijzer. Even heeft hij de branche verlaten, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Vanuit Friesland vertrok hij naar het Groene Hart waar de van oorsprong Fries uiteindelijk samen met zijn vrouw een eigen zwemschool begon, ‘Zwemschool Wetterwille’. Ik spreek Cuperus tijdens de laatste loodjes van de verbouwing van hun locatie in Mijdrecht, nog even en het is gereed voor de eerste zwemles. Wetterwille heeft een bestaand zwembad in Mijdrecht overgenomen. De laatste hand wordt gelegd om straks in mei de eerst kindjes te leren zwemmen in een vertrouwde setting. Het zwembad is 7 bij 4 meter en bevindt zich in een woonhuis. De overige verdiepingen zijn helemaal gereed gemaakt om niet alleen de kinderen goed te ontvangen, maar ook de ouders. Cuperus is trots op het resultaat. ‘Het complex is van alle gemakken voorzien om de ouders erbij te betrekken. Je kunt van hieruit overal je kinderen volgen, terwijl je ook nog onder het genot van koffie je mail kan checken. Natuurlijk kun je er nog steeds voor kiezen om te vertrekken, maar als je echt wilt weten hoe je eigen kind vordert mag je eigenlijk niks missen.’

Participatief onderwijs
Cuperus merkt op dat er veel veranderd is de afgelopen jaren. Ouders zijn op een hele andere manier betrokken bij de zwemles. ‘De grootste zorg van ouders is niet meer of hun kind zwemvaardig is, maar wanneer het zover is. Het programma van kinderen en ouders is tegenwoordig heel druk. Zwemles wordt vaak gezien als een tijdbesteding die zoveel mogelijk moet worden ingeperkt.’ Cuperus ziet dat veel ouders ook tevreden zijn met een diploma, zonder zich te realiseren of hun kind met dat diploma echt wel in staat is zichzelf te redden. Tot ongenoegen van de vakman spelen veel zwemaanbieders hier ook op in. ‘Je ziet steeds meer spoedcursussen opdoemen waarbij de zwemvaardigheid niet centraal staat, maar de doorlooptijd. Je kunt zelfs je kinderen leren zwemmen via internet. Maar zo werkt het niet.’ Cuperus heeft hart voor de zaak en staat voor de kwaliteit van de zwemles. Tegelijkertijd realiseert hij zich ook heel goed dat je de vraag van de ouders in deze tijd niet kan negeren. Zo ontstond het idee van zwemles 2.0: participatief zwemonderwijs, waarbij ouders het tempo bepalen. In eerste instantie bedoeld voor particulier privé zwemonderwijs, maar ook voor kinderen die het moeilijk hebben in het reguliere zwemonderwijs en niet in aanmerking komen voor aangepast zwemonderwijs. ‘Zwemles 2.0 zet het ouder en kind centraal, zij bepalen het verloop en wij de kwaliteit. Onze nieuwe methode van zwemonderwijs bestaat uit een aantal momenten waarin wij samen met de ouders in het water de benodigde vaardigheden doornemen met het kind. Je kunt dit zien als een soort privé-les. Vervolgens mag de ouder met het kind in zijn of haar eigen tijd aan de slag om hiermee te gaan oefenen. Wanneer men denkt dat het kind de vaardigheid onder de knie heeft, gaan we dit samen in het water bekijken. Als het kan wordt de volgende stap doorgenomen met de ouder.’

Lees verder in ZwembadBranche #33

 
 ZwembadBranche Congres