Maak het ideale LinkedIn-profiel

Welke ondernemer zit tegenwoordig niet op LinkedIn? Maar houd je jouw profiel wel voldoende actueel? Doorloop deze acht stappen en kijk of er iets moet worden aangepast.

1. Public Profile
Dit is in feite de titel van je LinkedIn-profiel en daarover kunnen we kort zijn. Er is maar één titel de juiste: je eigen naam. Nicknames zijn iets voor Hyves en Hotmail, op LinkedIn draait alles om vinden en gevonden worden. Dat gaat nu eenmaal tien keer makkelijker wanneer u hier gebruik maakt van uw eigen naam.

2. Professional headline
Nee, over een goede foto gaan we het niet hebben. Dat je zichzelf hier niet presenteert in een tropisch blousje, zonnebril op de neus en een cocktail in de hand mag duidelijk zijn. Snel door naar het belangrijkste onderdeel van het hele profiel: de professional headline. Dit is de tekst onder je naam en tevens het onderdeel dat in grijze lettertjes onder het zoekresultaat op Google verschijnt. Voor veel mensen is dat een belangrijke trigger om even uw profiel te bekijken. Controleer of de termen die hier staan nog voldoende slaan op je functie en vaardigheden. Maak op deze plek vooral gebruik van woorden die mensen intikken als ze op zoek zijn naar mensen in je branche.

3. Summary
Ook al zo’n belangrijk onderdeel van LinkedIn: de summary. Vertel hier kort en bondig wat je doet en welke resultaten je daarmee behaald hebt. Neem de huidige tekst eens onder de loep. Klopt alles nog wat er staat? En minstens zo belangrijk: is het niet te lang? Veel summary’s bevatten te veel onnodige informatie en nodigen daarmee niet uit tot lezen. Het gebruik van bullets doen dat bijvoorbeeld wel. Daarmee breng je al snel overzicht aan. Stel eerst het bedrijf voor, ga daarna in op je eigen rol in de organisatie en eindig met een persoonlijk stukje. Denk aan hobby’s en andere interesses.

4. Specialities
Op veel LinkedIn-profielen is dit onderdeel niet ingevuld. Een gemiste kans! Hier deel je namelijk heel gericht de expertise die je in je carrière hebt opgebouwd. Denk aan een bepaald diploma of een vaardigheid waarmee je zich onderscheidt van anderen.

5. Experience en Education
In dit blokje vertel je wat voor werk je momenteel doet, waar je eerder actief bent geweest en welke opleidingen je gevolgd hebt. Kwestie van regelmatig blijven controleren en aanpassen waar nodig. Van baan switchen? Dan meteen even op add position klikken om je nieuwe functie een plekje te geven.

6. Reccomendations
Het plaatsen van aanbevelingen is in een later stadium aan LinkedIn toegevoegd. Hiermee kun je mensen uit je netwerk activeren om iets aardigs over je te vertellen. Gebruik deze functie alleen wanneer zo’n referentie ook enig statuur heeft, want een waslijst met twintig aanbevelingen (waarschijnlijk afkomstig van vriendjes) is weinig geloofwaardig. Kijk eens kritisch in je contactenlijst en selecteer een paar mensen met veel ervaring in je vakgebied die waarschijnlijk wel bereid zijn om je te endorsen. Een fraaie aanbeveling is een mooie aanvulling op je profiel.

7. Applications
Voor de meer ervaren en fanatieke LinkedIn-user is er het blokje Applications. Hier vind je een lijst aan icoontjes die je profiel een flinke boost kunnen geven. Het gaat te ver om deze allemaal te behandelen. Interessant is onder meer de optie SlideShare, waarmee je je netwerk op een PowerPoint presenteert. Een fout die wel eens wordt gemaakt is om dit te verpakken in een verkapte reclamepresentatie van bedrijfsactiviteiten. Niet doen. Houd het kort, informatief en persoonlijk. Prettige bijkomstigheid: SlideShare is een gewilde prooi voor de Google-searchrobots. Wie nog een stapje verder wil gaan kiest voor Google Presentations, een optie waarmee je een video in je profiel kunt plaatsen. Andere mogelijkheden die je hier heeft zijn het bijhouden van een blog, het volgen en promoten van Events en de Company Buzz. Een tool waarmee je bijhoudt wat er op Twitter over je bedrijf wordt gezegd. Loop het lijstje eens na en voeg de icoontjes toe die voor je als waardevol gelden.

8. Additional information
Vergeet ook dit onderdeel van edit my profile niet in te vullen. Heb je inmiddels een eigen website? Dan kun je dat hier vermelden. Ook biedt LinkedIn tegenwoordig mogelijkheden om een koppeling te maken met je Twitter-account zodat nieuwe tweets ook door bezoekers van je LinkedIn-profiel zijn te volgen. Die optie kan worden aangevinkt bij het onderdeel Applications. Wanneer je hiervoor kiest, dan is het wel zaak om je tweets voornamelijk een zakelijk karakter te geven. Anders voegt het niets toe.

Wordt lid van de ZwembadBranche groep op LinkedIn, klik hier

(Sprout)

Een gedachte over “Maak het ideale LinkedIn-profiel

Reacties zijn gesloten.