‘Ik ben er heilig van overtuigd dat wij nu een professionaliseringsslag kunnen maken’

Na een lockdown van bijna zes maanden ging Nederland in mei in stappen weer open. Zwemles geven mocht al wel eerder, maar alle andere zwemfans moesten langer wachten. Gelukkig kunnen er nu weer doelgroepactiviteiten worden gehouden, individuele sporten, sportactiviteiten en zelfs recreatief zwemmen is weer toegestaan. Of het einde van de tweede lockdown tegelijkertijd ook het einde van de coronamaatregelen inluidt, weet niemand. Maar te hopen is dat we nu eindelijk weer terug kunnen naar het ‘oude normaal’. Of gaan we het straks toch anders doen? Wij vroegen Marjon van Vilsteren (SRO), Jean-Paul Lancée (Omnium Goes) en Saskia Schakel (Gemeente Amsterdam) hoe zij terugkijken op de afgelopen maanden en wat zij de komende maanden verwachten.

Dat zwembaden eindelijk weer meer mogen, is goed nieuws voor alle zwemliefhebbers. Maar Saskia Schakel (manager zwembaden Amsterdam) benadrukt dat het nu ook het moment is om keuzes te maken. “Deze coronatijd heeft een aantal interessante inzichten opgeleverd en sommige maatregelen hebben ook zo hun voordelen. Hoe kunnen wij deze behouden nu we steeds meer gaan versoepelen? Voor ons interessante materie, wij benutten graag onze leerervaringen om straks sterker uit deze crisis te komen.”

Verheugd was Schakel dat half maart weer zwemlessen mochten worden gegeven, vooral omdat hiermee in Den Haag werd erkend hoe essentieel dit is. “Ik vind dit een heel groot compliment aan al die zwemonderwijzers die zich inzetten voor de zwemveiligheid van onze kinderen. De afgelopen maanden is in Amsterdam ook hard gewerkt aan een inhaalslag.” Zelfs na de versoepelingen ligt voor Amsterdam de prioriteit bij het leren zwemmen en dat zorgt voor een uitdaging. “We starten graag weer met doelgroepzwemmen en recreatief zwemmen in het binnenbad, maar waar het knelt krijgen de zwemlessen voorrang.” Een andere uitdaging waar Schakel nu voor staat, is het inroosteren van personeel. “Het is een puzzel om, zeker met het oog op de vakantieperiode, voldoende personeel beschikbaar te hebben. Logisch dat mensen met vakantie willen, maar als iedereen tegelijk gaat wordt dit lastig. Gelukkig kunnen wij dit in goed overleg met elkaar regelen.” Daarnaast kijkt Schakel al vooruit naar de periode na corona: welke veranderingen zijn blijvend? Zo ziet men in Amsterdam veel voordelen in het vooraf reserveren en registreren. “Dat je niet meer spontaan naar het zwembad kan, was natuurlijk even wennen. Maar als coronamaatregel is het geaccepteerd en voor ons werkt het heel prettig. Zo weten wij van tevoren precies hoeveel kaartjes zijn verkocht en hebben wij de betalingen hiervan ook al meteen binnen. Daarnaast weten wij wie wanneer komt, interessante informatie om vraag en aanbod beter op elkaar te laten aansluiten.” Maar bovenal benadrukt Schakel dat het zwembad een maatschappelijke functie heeft. “Het zwembad is een laagdrempelige voorziening en wij willen iedereen de gelegenheid bieden om te zwemmen. Het mag dan niet zo zijn dat rijke Amsterdammers of diegene die digitaal handig zijn er meer van profiteren, al onze inwoners hebben recht op een duik in het zwembad. Het is dus de uitdaging om een optimale mix te creëren tussen resultaat, efficiency, kwaliteit en toegankelijkheid.”

Lees ook: ‘Er is ook na corona nog heel veel te doen, door dit samen te doen kunnen wij ook dan meer bereiken’

De coronamaatregelen geven ruimte aan ontwikkelingen die je anders niet zo snel voor mogelijk had gehouden. Nu versoepelingen snel kunnen gaan, wil men in Amsterdam bewust keuzes maken in wat men wil behouden. “Het is nu de kunst om niet het kind met het badwater weg te gooien, maar ook de maatschappelijke functie te behouden.” Als voorbeeld noemt Schakel het kopen van een kaartje voor het buitenbad. “Wij hebben afgelopen zomer gemerkt hoe efficiënt het is als mensen vooraf een kaartje kopen. Maar op een mooie dag wil je ook ruimte houden voor spontane beslissers en dus moet je voldoende kaartjes vrijhouden voor de losse verkoop.” Het afgelopen jaar heeft volgens Schakel veel interessante nieuwe inzichten opgeleverd. Het is een zoektocht, maar vooral ook een uitdaging die Schakel graag aangaat. “Ik ben er heilig van overtuigd dat wij als zwembranche nu een professionaliseringsslag kunnen maken. Wij werken binnen de gemeente daarom graag aan deze puzzel, maar ik ben ook heel benieuwd hoe andere zwembaden hierin staan. Om met elkaar te kijken hoe wij de leerervaringen van het afgelopen jaar kunnen inzetten ten gunste van het zwembad én al onze zwemfans.”





Splash Software