Met de toenemende vergrijzing in Nederland groeit ook de groep 50-plussers. Dit biedt nieuwe kansen en uitdagingen voor de sport- en beweegsector. Op de ZwembadBranche Dag gaf Jelte Bakker van Vintage Society een aantal sessies over hoe je deze diverse doelgroep naar het zwembad krijgt én enthousiast houdt. Voor wie het gemist heeft of meer wil weten: we spraken Jelte uitgebreid en dachten samen na over de eerste stappen om ouderen vitaler en actiever te maken, in en rondom het water.
Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de waterbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.
De unieke voordelen van water
Voor ouderen is een actieve levensstijl essentieel om gezond en fit ouder te worden. “Sporten helpt om problemen als spierafbraak en balansverlies te beperken. Zwemmen biedt daarnaast unieke voordelen die andere sporten niet altijd hebben. Water belast het lichaam weinig, wat het ideaal maakt voor mensen die slecht ter been zijn of last hebben van gewrichtspijn.” Genoeg redenen dus om te zwemmen, voor een aanzienlijke groep ouderen is het zelfs de enige sport die ze nog kunnen doen. De potentie van bewegen in water is daardoor enorm. Ook voor de veiligheid zijn wateractiviteiten geschikt. Bewegen in het water verbetert de balans en helpt zo om valincidenten te voorkomen. Zwemmen is daarmee een veilige keuze die bijdraagt aan de gezondheid en mobiliteit van ouderen. Bovendien kan zwemmen in een groep helpen om eenzaamheid te verminderen. “Als de lessen gezellig zijn en de mensen na afloop ook samen kunnen komen, dan geeft dat een gevoel van verbondenheid,” zegt Jelte. “Ze voelen zich fysiek uitgedaagd en tegelijkertijd onderdeel van een groep, en dus van de samenleving.” Tot slot is zwemmen ook duurzaam. “Je kunt het blijven doen tot op hoge leeftijd, in tegenstelling tot veel andere sporten. Dat maakt het een ideale investering in je gezondheid op de lange termijn.”
Hoe krijg je 50-plussers in het zwembad?
Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat dé 50-plusser niet bestaat. “We zitten middenin een vergrijzingsgolf die doorgaat tot 2040 met een dubbele vergrijzing. Dat houdt in dat we er steeds meer 50-plussers bij krijgen en dat ze ook steeds ouder worden”, legt Jelte uit. “Als je gaat nadenken over oudere doelgroepen is het in ieder geval handig om het onderscheid te maken tussen de derde (50-75 jaar) en vierde (75+) levensfase. Houd ook rekening met mate van vitaliteit, het inkomen en werksituatie.” Een veelgemaakte fout is niet duidelijk te maken voor welke groep je iets wilt organiseren. “Het is cruciaal om jezelf af te vragen: Wie is precies mijn primaire doelgroep? Als je weet wie die groep is, scheelt het je op termijn een hoop tijd en geld door wat marktonderzoek te doen. Dit kan heel simpel door wat interviews te doen met die groep of het afnemen van een enquête.” Verder weten we dat praktische zaken zoals prijs, tijdstippen, en toegankelijkheid een rol spelen, maar minstens zo belangrijk is de sfeer en het groepsgevoel. Daarnaast is bewustzijn bij zweminstructeurs essentieel. “Mentale of fysieke ongemakken spelen in deze groepen vaak een grotere rol dan bij jongere leeftijdsgroepen. Dus als je succes wilt hebben met aanbod voor oudere doelgroepen is het belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er speelt in deze levensfases.”
Lees het hele interview met Jelte Bakker in ZwembadBranche #96