Ruim vijf jaar is Quinten Cieremans bezig met SwimKids, een concept waarbij kinderen zwemles krijgen in twee talen. In tal van baden in de Randstad halen SwimKids, na een intensieve voorbereiding in kleine groepjes, hun zwemdiploma. Ook op locaties rond de Middellandse Zee wordt het concept aangeboden. Ondertussen wordt de markt in het oosten van het land verkend en zijn er ideeën om uit te groeien tot een internationale organisatie die zich richt op het voorkomen van verdrinkingsgevallen in de derde wereld.
Je hart volgen. Quinten Cieremans deed het, een jaar of tien geleden. Cieremans was succesvol in de marketing en communicatie. Toch ging het werken voor reclamebureaus hem steeds meer tegen staan. Te veel deadlines, te veel productie, te weinig mens. Als begeleider van zijn twee dochtertjes bij de zwemlessen in Kijkduin kwam hij terecht in een andere wereld. Met name de lessen van de gepassioneerde zwemonderwijzer Henk Buck raakten hem. Cieremans besloot zijn leven een andere wending te geven. Ook in zijn privé-leven waren er op dat moment allerlei ontwikkelingen die aanleiding gaven tot bezinning. Cieremans keek in de spiegel en zag een nieuwe toekomst voor zichzelf: les geven in zwembaden. Hij volgde de noodzakelijke opleidingen en ontdekte nieuwe talenten in zichzelf. In het bad in Voorschoten ging hij aan de slag, toen nog in loondienst. Spijt van die keuze heeft hij nooit gehad. Met veel gevoel voor humor kan hij vertellen over zijn eerste loonstrookje. Dat was even iets anders dan hij in de reclamewereld gewend was. ‘Ik dacht eerst dat ze een nulletje waren vergeten.’
Doelgroepen
Het is duidelijk: geld was niet zijn grootste drijfveer. ‘Ik wilde vooral gelukkig zijn en iets doen waar ik mijn ziel en zaligheid in kon leggen.’ Die ambitie leidde direct tot de start van zijn eigen club SwimKids. Met zijn achtergrond in marketing was het voor hem niet moeilijk om de juiste strategische keuzes te maken: doelgroepen nauwkeurig in beeld brengen en daar met een passend aanbod bij aansluiten. Het werd meertalig zwemonderwijs, in eerste instantie gericht op de leerlingen van de talrijke internationale scholen in en rond Den Haag. In het bad van het Holiday Inn in Leiden werd bescheiden gestart met privé-lessen aan een kleine groep kinderen. Het concept bleek een schot in de roos en de groei kwam snel op gang. Inmiddels wordt zwemwater gehuurd in baden in onder andere Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Leiderdorp en Wassenaar. SwimKids biedt werk aan circa dertig instructeurs en onderscheidt zich door het werken in kleine groepen, individuele instructie en speelse lessen. Door de tweetalige opzet is SwimKids meer dan een aanbieder van zwemlessen. ‘We zijn geen taleninstituut, maar wel zijn we voor veel ouders een vraagbaak. We introduceren ons Zwem-ABC en helpen hen bij het oplossen van problemen die te maken hebben met het aanpassen aan hun nieuwe omgeving.’
Taalontwikkeling
SwimKids richt zich op kinderen in de leeftijd tot tien jaar, precies de periode waarin de taalontwikkeling maximaal tot zijn recht komt. Behalve kinderen van in ons land gestationeerde medewerkers van internationale organisaties, zijn het vaak ook van origine Nederlandstalige kinderen die deelnemen aan de lessen van SwimKids. Een bewuste keuze van de ouders, legt Cieremans uit. ‘Het gaat dan om kinderen waarvan de ouders meestal werken in internationale functies, bij oliemaatschappijen of ambassades.’ Een logisch vervolg op het aanbod in eigen land zijn de zwemlessen op locaties rond de Middellandse Zee. Op Ibiza bijvoorbeeld wordt gemikt op de kinderen van toeristen die in hun vakantie meteen een zwemdiploma kunnen halen. Ook in een plaats als Rome is SwimKids actief, met lessen voor de kinderen in de Nederlandse enclave daar. ‘Ons team is voortdurend in beweging, in binnen- en buitenland.’