Ineffectieve organisatie? 8 signalen, 5 interventies en 3 werkvormen om te veranderen
door Rosalinde Liebelt (Mango3)
Veel leiders in de zwembadbranche hebben als missie om zoveel mogelijk mensen veilig en met plezier te leren zwemmen, zodat zij optimaal kunnen genieten van bewegen in en om het water. Voor Rosalinde Liebelt, een ervaren organisatie- en teamadviseur bij Mango3, ligt de focus op een andere, maar minstens zo belangrijke missie: het creëren van sociaal veilige organisaties. Waarom? Omdat sociaal veilige organisaties niet alleen beter presteren, maar ook een plezierige werkomgeving bieden. Sociaal veilig wordt vaak onterecht geassocieerd met een ‘knuffelcultuur’. Niets is minder waar. Maar hoe herken je een onveilige organisatie? En belangrijker: wat kun je eraan doen? In deze sessie neemt Rosalinde je mee aan de hand van praktijkvoorbeelden om de signalen van een onveilige organisatie te leren herkennen. Vervolgens deelt ze tal van praktische tips, interventies en werkvormen die je direct kunt toepassen zonder dat extra trainingen nodig zijn. Deze inzichten zijn gebaseerd op bewezen technieken zoals Deep Democracy, systemisch coachen, teamcoaching en effectieve organisatietheorieën. Wel een nadeel: als je eenmaal weet waar je op moet letten, kun je het niet meer niet zien…
Verduurzaming in de zwembranche: van theorie naar praktijk
door Joost ten Bulte en Herman Rijsdijk (VSG)
Vereniging Sport en Gemeenten bezoekt jaarlijks wethouders om belangrijke thema’s te bespreken. Met verduurzaming als speerpunten komen onder andere de EPDB IV-richtlijn, Europese richtlijn ter verbetering van de energieprestatie van gebouwen, de mogelijkheden om zwembaden in te zetten als energiehubs en oplossingen bij netcongestie aan bod. Daarnaast wordt ingegaan op innovaties, gebiedsgerichte aanpakken en de opbrengsten van verduurzamen. In deze kennissessie nemen Herman Rijsdijk en Joost ten Bulte je mee in hoe zwembaden hierbij praktisch kunnen worden ondersteund. Zij bespreken concrete oplossingen, zoals innovaties, subsidies en relevante wetgeving en leggen uit wat deze ontwikkelingen kunnen betekenen. Welke kansen biedt het lokale warmteprogramma? Is riothermie een geschikte bron en welke andere bronnen kunnen interessant zijn? Aan de hand van praktijkvoorbeelden worden de voor- en nadelen van het verduurzamen van bestaande zwembaden tegenover het realiseren van nieuwe zwembaden duidelijk in kaart gebracht. Ook komt de besluitvorming rondom duurzame investeringen in vastgoed aan bod, waarbij alternatieve manieren van aanbesteden worden belicht. Deze kennissessie biedt daarmee praktische handvatten om daadwerkelijk stappen te zetten richting een duurzaam zwembad.
HELP, ik voldoe niet aan de nieuwe zwembadparameters…
door Maarten Keuten (VTZ)
Veel zwembaden ervaren de invoering van de Omgevingswet als een uitdaging. De reden hiervoor is de naleving van de nieuwe parameters en een aanscherping van een aantal normen voor waterkwaliteit. Stoffen zoals chloraat, trihalomethanen en bicarbonaat vormen veelal de grootste knelpunten. Wanneer de waterkwaliteit niet aan de grenswaarden voldoet, kan dit leiden tot ingrijpende maatregelen, waaronder een tijdelijke sluiting van het zwembad. Om hiervoor aandacht te vragen, heeft de Verenigde Technici in de Zwembadbranche (VTZ) in november 2024 een inventarisatie uitgevoerd onder haar achterban en een brief gestuurd naar de minister. Dit riep belangrijke vragen op: Worden de grenswaarden aangepast? Krijgen zwembaden extra tijd om hieraan te voldoen? Moeten zwembaden zelf actie ondernemen, of ligt de verantwoordelijkheid bij de provincies? Sindsdien zijn er ontwikkelingen geweest, maar blijft er ook veel onduidelijk. Tijdens deze kennissessie praat de VTZ je bij over de laatste stand van zaken, de mogelijke aanpassingen in de regelgeving en de gevolgen voor de praktijk. En natuurlijk kun je ook vragen stellen. Dus wil jij goed op de hoogte blijven en voorbereid zijn op de toekomst? Schuif dan vooral even aan!
Boost je klantcommunicatie: van strategie naar succes
door Timo de Graaf en Steven Holthuijsen (SERA Business Design)
Hoe zorg je ervoor dat jouw klantcommunicatie niet alleen effectiever, maar ook persoonlijker en efficiënter wordt? Tijdens deze inspiratiesessie leren Timo de Graaf en Steven Holthuijsen je in één krachtige sessie hoe je beter inspeelt op de behoeften van je klanten en tegelijkertijd je processen optimaliseert. Timo en Steven nemen je mee in het ontwikkelen van customer journeys die je klant écht raken en laat zien hoe gepersonaliseerde communicatie bijdraagt aan sterkere klantenbinding. Daarnaast ontdek je hoe je bestaande data slim inzet om je communicatiestromen te automatiseren en efficiënter te maken. Ook krijg je inzicht in de voordelen van marketing automation en hoe je deze direct kunt toepassen binnen jouw organisatie. Door het combineren van strategie en technologie maximaliseer je de kracht van je huidige systemen en ontdek je nieuwe manieren om met klanten te verbinden. Deze inspiratiesessie biedt praktische handvatten en concrete voorbeelden die je helpen om je klantrelaties te versterken en je communicatie naar een hoger niveau te tillen. Bovendien leer je hoe innovatieve technieken en data-analyse je kunnen helpen om sneller in te spelen op veranderende klantbehoeften, zodat je concurrentievoordeel groeit en je merkloyaliteit versterkt.
ZwembadBranche Congres 2025
Laat je inspireren door sprekers van buiten en binnen de branche, ontmoet collega’s en ontdek nieuwe inzichten die je direct kunt toepassen in jouw zwembad.
Meer info: www.zwembadbranche.nl/congres
Kaarten: zbb.paydro.com/zbbc25
Praktisch
Datum: Donderdag 20 maart 2025
Tijden: 07:00 – 15:00 uur
Nieuwe locatie: Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten
Adres: Amersfoortsestraat 20, 3769 AS Soesterberg