Programma ZwembadBranche Congres 2017

Op donderdag 16 maart vindt het jaarlijks ZwembadBranche Congres weer plaats en zal de zwembranche wederom worden geïnspireerd door een mooie line up van sprekers en workshops. Zoals altijd is dit natuurlijk ook een mooie gelegenheid om even bij te praten met oude en nieuwe collega’s.

Programma

07:00 uur Ontvangst met ontbijt
08:00 uur Meneer Reimers
09:30 uur Workshops (zie hieronder)
11:30 uur Guido Thys
12:45 uur Netwerklunch
13:30 uur Jaap Bressers
15:00 uur Afsluitende netwerkborrel

Workshops

Vanaf 9:30 worden in twee rondes onderstaande vier workshops gegeven. Je hoeft je hier vooraf niet voor aan te melden, maar kunt op de dag zelf bepalen welke workshops je wilt gaan volgen. Klik op de tabbladen hieronder om de inhoud van de workshops te bekijken.

Workshopkeuze 1

Gastvrijheid begint bij jezelf!

In een maatschappij waar mensen steeds kritischer worden en producten en diensten steeds beter met elkaar te vergelijken zijn, is het belangrijk om je als zwembad te onderscheiden. Volgens Marnix Smulders onderscheid je je vooral door mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn. Maar hoe? In deze workshop laat Smulders zien dat dit begint met bewust handelen, doen wat de ander nodig heeft en in te spelen op kleine menselijke behoeften. En last but not least door dit gevoel te creëren in de gehele organisatie, dus ook bij de medewerkers: voelen zij zich eigenlijk wel welkom? Uiteindelijk begint een gastvrije organisatie bij ‘jezelf verwelkomen’.

Marnix Smulders is werkzaam bij Hostmanship en ondersteunt organisaties uit verschillende branches, waaronder de zwembranche, in het creëren van onderscheidend vermogen door meer aandacht te besteden aan oprechte gastvrijheid.

Workshopkeuze 2

Trends en de klant centraal bij productontwikkeling

Sport moet afwisselend, betaalbaar en natuurlijk ook leuk zijn. De trends vliegen je om de oren. Maar welke zijn nou relevant en hoe kun je hier als zwembad optimaal op inspelen? In deze workshop laat Mark Debets een aantal trends zien die volgens hem belangrijk zijn. Hij stelt zichzelf en het publiek kritische vragen als: ‘Moeten we eigenlijk wel vasthouden aan het Zwem-ABC?’ Sportbedrijf Arnhem werkt veel met klantonderzoek en de nieuwste inzichten om zo te komen tot succesvolle nieuwe producten. Tijdens de workshop krijg je hier een aantal voorbeelden van. Kortom: genoeg inspiratie om er weer eens anders naar jouw eigen zwembad/zwemschool te kijken.

Mark Debets werkt als adviseur marketing en communicatie bij Sportbedrijf Arnhem, dat twee zwembaden beheert. Hij heeft een achtergrond in marketing, communicatie en brandmanagement.

Workshopkeuze 3

Wat kan WiZZ betekenen voor de zwembranche?

Nadat de CAO zwembaden juli vorig jaar is afgesloten, hebben de zwembaden en RECRON besloten dat de zwembaden zélf partij bij de CAO Zwembaden worden en zélf de daarbij behorende werkzaamheden zullen gaan verrichten. De werkgevers hebben zich daarom recent verenigd in de WiZZ, ‘Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen’. Maar wat kan WiZZ betekenen voor de zwembranche. Tijdens deze workshop geven Erwin van Iersel en Bruno Giebels uitleg over de doelstellingen. Wanneer is het zinvol om je aan te sluiten en wanneer niet? Er wordt ingegaan op de belangrijkste punten zoals de CAO en de sociale agenda, maar ook andere relevante zaken voor de branche waaronder RvS en zwemveiligheid.

Erwin van Iersel is algemeen directeur Optisport en secretaris van WiZZ. Bruno Giebels is algemeen directeur Sportfondsen Groep en penningmeester van WiZZ.

Workshopkeuze 4

Koers bepalen met BMC

Koers bepalen kan soms best lastig zijn: waar wil je heen, hoe en waarom? Het Business Model Canvas (BMC) biedt dan een helpende hand door alle bedrijfsaspecten -van klanten tot kosten en kernactiviteiten- inzichtelijk aan bod te laten komen. Maar hoe werkt dat voor jouw zwembad? Pim Dopheide en Albert van Schendel laten het je zien en ervaren in deze interactieve workshop. Hoe gebruik je het BMC om jouw businessmodel op een transparante en overzichtelijke manier in kaart te brengen en communiceerbaar te maken. Wat is de toegevoegde waarde van het BMC en hoe kun je hier snel zelf mee aan de slag om focus te krijgen en natuurlijk te houden.

Pim Dopheide en Albert van Schendel zijn beiden werkzaam bij de NHTV internationaal hoger onderwijs Breda. Albert van Schendel is gespecialiseerd in het werken met het BMC en Pim Dopheide heeft zijn sporen verdiend in de toerisme- en recreatiesector.