Meneer Reimers

Als je het hebt over gastvrijheid en klantgerichtheid, denk je meteen aan Meneer Reimers. In het dagelijks leven overigens beter bekend als Willem Reimers. Als sidekick van Herman den Blijker in tv-programma’s zoals ‘Herrie in het Hotel’ en ‘Mijn Tent is Top’ is meneer Reimers het synoniem geworden voor goede manieren. Als iemand weet hoe het eigenlijk heurt, dan is hij het wel. Maar als je succesvol wilt zijn gaat het volgens Reimers zeker niet alleen om etiquette en goede manieren. Het gaat ook over omgaan met je medewerkers, jezelf onderscheiden en kansen zien. Gastvrijheid, ondernemen en goed fatsoen: dat is waar het om draait. En hoe krijg je dit voor elkaar? persoonlijke aandacht, service, een specialiteit waarmee iemand zich kan onderscheiden en klantenbinding zijn de ingrediënten voor succes. En wat je vooral niet moet doen? Fake en plastic gedrag zoals in Amerika, daar wordt Reimers chagrijnig van. Wees eerlijk en ga mensen vooral niks aansmeren. Uiteindelijk gaat het allemaal om common sense, gezond verstand en moet je je altijd afvragen: wat vind ik zelf prettig?

Met zijn 50 jaar ervaring in de hotellerie legt Reimers daarmee de vinger op de zere plek. Zijn verhaal bestaat niet uit warrige statistieken en ingewikkelde verhandelingen, maar uit praktische voorbeelden en anekdotes. Zonder een blad voor zijn mond te nemen vertelt Reimers op flamboyante wijze precies hoe het wel en niet hoort en hoe je er je voordeel mee kunt doen. De klant is koning, maar geen keizer. De keizer ben jij!