Brainstorm 1,5 meter in de zwembranche

Brainstorm 1,5 meter in de zwembranche

[av_tab_container initial=’1′ position=’top_tab’ boxed=’border_tabs’ alb_description=” id=” custom_class=” av_uid=’av-k9l59nzq’]
[av_tab title=’Ideeën Algemeen’ icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ custom_id=”]

  • Bij groepsdouches elke 2e douche afplakken/buiten gebruik stellen om meer afstand tussen de douchende mensen te creëren.
  • Online vooraf een kaartje kopen, mensen moeten zo veel mogelijk digitaal betalen en mogelijk een abonnement afsluiten. 
  • Kinderen en/of volwassenen die ziek zijn (klachten luchtwegen en/of koorts) mogen niet naar het zwembad en moeten zich afmelden.
  • Iemand bij de toiletten neerzetten om na ieder bezoek het toilet te reiningen.
  • Ook bij de kleedruimtes éénrichtingsverkeer maken en de gezamenlijke kleedruimtes afsluiten.
  • In de gemeenschappelijke kleedcabines moet de vloer in de omkleedruimte afgeplakt worden zodat er altijd 1,5 meter afstand is.
  • Ook in de kleedkamer werken met toezichthouders, bijvoorbeeld één bij ingang en één bij uitgang.
  • Zorg voor diverse uitgiftepunten van desinfecterende middelen.
  • De kinderen kunnen met badkleding onder de eigen kleding komen, zodat het omkleden niet lang hoeft te duren. 
  • Iedere groep krijgt een eigen (veilig) gebied in de accommodatie, waarbij de ouders een vaste omkleedplek gebruiken en waarbij ze 1,5 m. afstand kunnen houden. Na het omkleden, wacht de ouder met het kind op deze plek. De lesgever van de betreffende groep, neemt de kinderen mee naar de zwemzaal. De ouder wacht tijdens de les op de omkleedplek. 
  • Maak een routing door je accommodatie liefst éénrichtingsverkeer zodat bezoekers elkaar zo min mogelijk tegenkomen.
  • Alleen douchen voor het zwemmen.
  • Geen gebruik van kluisjes en kledinghangers en garderobe. Alle spullen en kleding in eigen grote tas. Zo voorkom je ophopingen van mensen.
  • Receptie afschermen met plexiglas.
  • Afstand aanduidingen op de vloeren in de accommodatie, vergelijkbaar met supermarkt.
  • Badhokjes en wc’s om en om afgesloten/geopend, na gebruik reinigen. Meer toezichthouders buiten de zwemzalen om de 1,5 mtr afstand te monitoren, zoals bij de douches managen dat kinderen afstand houden en toch even kort kunnen douchen.
  • Extra schoonmakers voor het schoonmaken van alle contactplekken zoals toiletten, cabines, kluisjes en muren.
  • Voor toiletten en cabines kun je een groen/rood schuifkaart gebruiken. Als het op groen staat, mag je erin/erop. Je schuift de kaart dan naar rood. Als je eraf gaat, laat je ‘m op rood staan. De schoonmaker maakt schoon en zet de kaart op groen. 
  • Om alle faciliteiten zoveel mogelijk te kunnen gebruiken geen heren en dames kleedkamer hanteren, maar alles zoveel mogelijk verdelen.

[/av_tab]
[av_tab title=’Ideeën Zwemles’ icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ custom_id=”]

  • Mijn voorstel zou zijn om zwemlessen te gaan geven op basis van het ouderwetse schoolzwemmen. Per school krijg je zwemles en zo houd je de mogelijke verspreiding van het virus binnen de perken. Misschien wel onder schooltijd met begeleiding van de leerkrachten. Dit is voor de kinderen ook een fijne onderbreking.
  • Niet meer dan 5 kinderen per groep, dus de groepen in tweeën indelen. De één zwemt op maandag/dinsdag, de ander op donderdag/vrijdag. Anderhalfsuur lessen splitsen in tweeën.
  • Doordat het aannemelijk is dat minder mensen op zomervakantie gaan, bereiden wij zwemlessen voor die tijdens de zomervakantie kunnen worden gegeven. Je kunt hierbij ook werken met blokken van 2 of meer uur met spelletjes of andere activiteiten tussendoor. In Zuid-Europa zijn deze zwemweken al heel gebruikelijk. 
  • We zullen tijdens de eerste lessen die gaan plaatsvinden, een 0-meting moeten doen. Hoe is het niveau van de kinderen? Kunnen ze in de groep de zwemles vervolgen of is het beter om dit in een ander groepje te doen?
  • Afzwemmen zonder publiek of met een maximaal aantal ouders, afhankelijk van de ruimte en of dit haalbaar is met 1,5m afstand tussen de ouders.
  • Afzwemmen opnemen op film (met toestemming) en deze delen met ouders van kinderen.
  • Zwemlessen inkorten en de tijd die je inlevert gebruiken voor gesloten routing zodat de kinderen en ouders van de groepen niet door elkaar kunnen komen. Eventuele tijd tussen wisselmomenten kan gebruikt worden om alle ruimtes te reinigen.
  • Een aparte ingang kleedlokaal en uitgang, zodat groepen elkaar niet kruisen.
  • Stuurkaarten gebruiken zodat de kinderen zelfstandig kunnen werken.
  • Hervat de zwemles met groepen kinderen die al voldoende zwemvaardig zijn en daardoor zoveel mogelijk met instructie vanaf de kant kunnen leren.
  • Kinderen verlaten individueel de zwemzaal met een tussentijd van 30 sec. per kind. Ouder staat buiten om kind op te vangen. 
  • Kleedruimtes zijn gesloten. Kinderen brengen en halen in gewenste badkleding. Zelf zorgdragen voor een grote badhanddoek of badjas.
  • De onderbroken leercurve is niet veel anders dan die na de zomervakantie van 6 weken. Bij de eerste les na de hervatting goed observeren hoe het gaat, proberen zo snel mogelijk verder te gaan waar je gebleven was, aanpassen waar nodig. 
  • Ouders informeren over achteruitgang in zwemveiligheid en wijzen op de noodzaak om extra oplettend te zijn bij water. 

[/av_tab]
[av_tab title=’Ideeën Banenzwemmen’ icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ custom_id=”]

  • In baden zonder lijnen extra tijdelijke lijnen leggen om mensen te dwingen afstand te houden.
  • Gebruik van een reserveringssysteem voor banenzwemmen om te voorkomen dat het zwembad overvol raakt.
  • In één baan zwemmen en de baan ernaast leeg waardoor je 1,5 meter afstand kunt houden. 
  • Aan één kant het water in, dan eruit en omlopen naar de andere kant. Hierdoor heb je tijdens het zwemmen éénrichtingsverkeer. Dit is dus alleen mogelijk voor mensen die uit het water kunnen klimmen. Anders zou je gebruik kunnen maken van de trap voor mensen die daar moeite mee hebben. Dit kan alleen als je in de baan zwemt waar de trap zit. Bij de startblokken erin en via de andere kant eruit.
  • Mensen mogen elkaar niet voorbij zwemmen en moeten 1,5 meter afstand houden in het water. Bijvoorbeeld halverwege de baan mag de volgende erin.
  • Beperkt aantal bezoekers in het zwembad om de 1,5 meter te kunnen garanderen, net zoals bij de supermarkt. 
  • Banen leggen over de korte kant van het bad zodat je meer banen hebt en dan maximaal 1 persoon in een baan laten zwemmen.
  • Baannummer en tijdslot vooraf in te boeken via online reserveringssysteem.

[/av_tab]
[av_tab title=’Ideeën Doelgroepen’ icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ custom_id=”]

  • Bij doelgroepactiviteiten kan de afstand makkelijker op 1,5 meter worden uitgevoerd. 
  • Voorlopig alleen banenzwemmen, geen recreatief zwemmen.
  • Activiteiten voor ouderen (meest kwetsbare doelgroep) schrappen.

[/av_tab]
[/av_tab_container]

[av_heading heading=’Staat jouw idee er nog niet tussen?’ tag=’h4′ link=” link_target=” style=’blockquote modern-quote’ size=” subheading_active=” subheading_size=” margin=” padding=’10’ color=” custom_font=” custom_class=” id=” admin_preview_bg=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=”][/av_heading]

[av_codeblock wrapper_element=” wrapper_element_attributes=” codeblock_type=” alb_description=” id=” custom_class=” av_uid=’av-qnxovu’]

[/av_codeblock]