Terug naar de vakantiemodus? Doe aan aquapilates!

Natuurlijk zijn wij niet de enige die weer moeten opstarten. Ook veel van onze zwemfans zijn er even tussenuit geweest en moeten de draad weer oppakken. Liever houden we natuurlijk die vakantiemodus nog even vast. Gelukkig kan dat ook. Bewegen in het water is niet alleen inspannend, maar kan ook ontspannend zijn. Bewegen waarmee je zowel geestelijk als lichamelijk volledig in balans komt. Waar zowel je lichamelijk als je geestelijke conditie wordt getraind. Michael van Houwelingen van Eerlijk Sportadvies schreef een blog over de helende werking van aquapilates.

Prikkels

Het bewegen van body & mind wordt steeds populairder. Natuurlijk heeft dat met de tendens in de maatschappij te maken. We willen lichamelijk wel in een betere conditie komen, maar waarderen ook steeds meer de geestelijke toestand. Met al die drukte en prikkels om ons heen, moeten we onze geestelijk gesteldheid ook in de gaten houden. Doen we dat niet dan liggen klachten als overspannenheid, burn-out, nek- en rugklachten op de loer. En dus is aquapilates een mooie aquaoefening om in te spannen én te ontspannen.

Meer aandacht

Bij aquapilates voer je de oefeningen in een rustig tempo uit waardoor het makkelijker is om goed te letten op de uitvoering en het maken van grote (uitgestrekte) bewegingen. Hierdoor train je met meer aandacht je spieren en raak je in een staat van ontspanning. Er is geen ruimte voor gedachten in je hoofd, waardoor stress afneemt en de gespannen spieren steeds relaxter raken. Na verloop van tijd merk je dat je rustiger wordt, je spieren gezonder en leniger en je steeds gemakkelijker kunt ontspannen.

Core

Een ander belangrijk onderdeel is bewegen vanuit je core. Want door ons inactieve en zittende bestaan raakt het evenwicht tussen je buik- en rugspieren (houdingsspieren) steeds meer verstoord. Veel mensen hebben een verkeerde houding, wat vaak resulteert in rug- en nekklachten. Door bewegingen vanuit je core uit te voeren, train je dus je buik- en rugspieren en zullen je klachten gaan afnemen. En in combinatie met andere oefeningen zijn deze work-outs geschikt voor het gehele lichaam.

Lees ook: Swim Yoga: Relax, zwemmen is leuk!

Mindfulness

Het geestelijke gedeelte kan per sport, maar ook per instructeur, wisselend zijn. Zo zal er altijd wel gelet worden op het bewust uitvoeren van de bewegingen, een soort mindfulness dus. Maar ook het opheffen van energieblokkades, het gebruik maken van een goede ademhaling, het aanzetten van de relax-respons. Op het voelen, energiemanagement en het aarden. Het kan allemaal tijdens aquapilates de revue passeren. Dit kan misschien in het begin wat zweverig aanvoelen, maar daar merk je na een aantal keer oefenen niets meer van.

Voor iedereen

Aquapilates is er voor iedereen en kan dus ook iedereen een beetje sterker, leniger en relaxter maken. En of je nu kampt met een beperking, handicap, blessure of je revalideert: iedereen kan er baat bij hebben. En mochten er beperkingen zijn, dan zijn er altijd alternatieve oefeningen met vaak hetzelfde resultaat. Niets moet, alles mag. Het moet natuurlijk ook wel ontspannen blijven. En zo waan je je weer even net zo ontspannen als op vakantie…

Michael van Houwelingen is initiator van Eerlijk Sportadvies, een kennisplatform over sport, voeding en leefstijl en schrijft regelmatig over zwemmen.




Hellebrekers